Trafikverket verkar äntligen vakna

Undrens tid är inte förbi. Det känns otroligt gött faktiskt. Trafikverket har ägnat sig åt den ädla konsten matematik och äntligen insett faktum. Man väljer att uttrycka det som att "vägnätet är färdigbyggt". Man menar att med hänsyn till de miljömål som finns så finns inte utrymme för mer bil. Andra trafikslag måste prioriteras. Håkan Johansson heter den modiga tjänsteman från Trafkverket som intervjuas i SvD's artikel. Han är klimatsamordnare och säger:

"Vi måste ner till samma nivå som år 1990. Problemet är vi de senaste 20 åren planerat för ökad biltrafik. Det vi måste göra nu är att vända på det – prioritera gång- cykel- och kollektivtrafik. Och i sista hand se om vi behöver göra någonting för biltrafiken"

Det är ord och inga visor, och det är helt i linje med vad jag har sagt länge. Bra att insikten har färdats hela vägen upp till bilvurmande myndigheter. Det finns inte och har aldrig funnits något hållbart i ökad bilism. Om vi ska klara framtidsutmaningarna så måste bilismen minska, inte öka! Bra att även trafikverket förstått!

Jag måste säga att det är en otroligt go känsla att få det bekräftat som jag påstått ett tag, det här med att cykel är vägen framåt. Jag hoppas att det här på något sätt markerar att Trafikverket börjar se mer än bilism som sitt ansvarsområde. Jag hoppas särskilt på att Trafikverket börjar jobba med cykelinfrastruktur, dels helt i egen regi och dels i samarbete med kommuner. Jag hoppas också att Trafikverket tar tag i att sätta upp godtagbara standarder för hur cykelbanor får utformas. Just nu känns det som att det är lite vilda västern, kommunerna gör som de vill. En yta som knappt rymmer en ensam fotgängare i bredd kan om kommunen behöver lägga några meter cykelbana få bli kombinerad dubbelriktad gång/cykelbana. Eller vad sägs om kombinerad gång/cykelbana med målade cykelfiler men ingen yta för fotgängare? Det krävs att någon börjar ta ett helhetsansvar för cykelinfrastrukturen, och Trafikverket har en bra position för att göra detta.

I vilket fall så är det viktiga att Trafikverket börjar vakna. Det kommer förhoppningsvis ge någon positiv förändring. Det är hur som helst ett viktigt steg att Trafikverket gör det här erkännandet. Jag går så långt som att säga att det markerar ett paradigmskifte. Det är inte illa!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0