Bilismen måste bära sina egna kostnader!

Vad passar bättre än att börja veckan med att skriva ett revolutionerande förslag? Ett förslag som piggar upp och väcker känslor. Så att man vaknar. Jag antar att de flesta har semester. Det har inte jag. Förän nästa vecka. Vi stackars studenter måste ju jobba häcken av oss året om för att få vardagen att gå ihop. Fast det är en annan fråga.

Jag vill börja med att berätta en historia tagen ur mitt liv, ur min verklighet. Jag skulle inhandla lite presenter och annat i centrala Göteborg. Det rörde sig om korta småärenden. En modelljärnvägsvagn på Hobbycenter (som ligger bortanför Järntorget) och superlim från Games Workshop (innanför vallgraven). Eftersom jag direkt efteråt skulle vidare hem till Östergötland så fanns inte alternativet cykel på kartan. Att cykla till Östergötland hade inte riktigt funkat. Så det blev bilen.

Varje gång jag tar bilen slås jag av hur löjligt enkelt det är, och billigt. Överallt i den här staden finns 10-minuters parkeringar, vilket räckte alldeles utmärkt för mig. Jag kunde alltså ockupera ytan av typ en lägenhet (lägenheter kan ju byggas på varandra, då tar varje lägenhet upp en mindre andel yta) helt gratis för att göra mina ärenden. Av lite olika skäl råkade jag hamna på långtids-parkeringen vid centralstationen när jag kryssade runt och körde lite fel. Där kunde jag ockupera ytterligare en lägenhet för någon hundralapp om jag ville. Det var inte så många som tog vara på det, parkeringen var tom. Så i själva verket så fanns där utrymme för ett helt kontorskomplex, eller ett lägenhetskomplex. Centralt belägen mark, mitt inne i smeten, fick bli asfaltsplan. Som inte ens används.

Det känns inte mot den bakgrunden speciellt märkligt att många parkeringsplatser, i stort sett alla, är subventionerade. Detta enligt VTI. Jag tror inte det finns en enda parkeringsplats i det här landet som är ekonomiskt försvarbar i sig självt. Jag vet att Nordstans parkering går ihop sig, den drar in mer än vad som går åt för att bygga den och underhålla. Men jämför man med vilka pengar man hade fått in för att istället ha affärslokaler där istället så får man perspektiv på det hela.

Mer eller mindre medvetet håller man tillgången på billiga parkeringsplatser hög, vilket gör att bilister inte behöver betala vad det kostar att ta bilen. Detta skapar inte bara en ekonomisk snedvridning, utan påverkar också hur hela samhället byggs och utformas. Eftersom kostnaden att ta bilen hålls artificiellt låg ökar bilanvändandet. Detta skapar tryck på infrastrukturen vilket leder till att man bygger bredare vägar med fler filer. Samtidigt använder man mer yta än vad som är marknadsekonomiskt motiverat till parkeringsplatser. Hela tiden växer trafikapparaten och ytan den kräver. Man behöver inte vara ett geni för att se händelsekedjan. Det är ett starkt skäl till att vi är där vi är idag med otaliga betonggetton som människor helst undviker.

Det är svårt att säga vad som händer om man överlåter på marknaden att avgöra parkeringstillgången och pris, men kostnaden skulle i större mån läggas på dem som orsakar kostnaderna. Det finns egentligen två frågor som måste lösas. För det första måste parkeringsnormen avskaffas. Det gör att parkeringstillgången får styras av marknaden istället för av önsketänk. För det andra måste subventioneringar av parkeringsplatser upphöra. Man kan kanske inte tvinga privata aktörer, men det bör ställas krav på att offentliga parkeringar minst ska gå runt och vara självfinansierande. Man kan tänka sig att man gör några undantag för handikappsrutor, för parkering invid akutmottagningar och andra småsaker. Men regeln ska vara att parkering ska bekostas av brukaren och inte av det offentliga. Trots alltså efterfrågar man ju utrymme som är ytterst attraktivt, i alla fall när man efterfrågar det inne i tätorter, och utnyttjar en tjänst som kostar pengar att tillhandahålla. Då måste man vara beredd att betala för det också. 

Även om det finns många vinster med att sluta framtvinga för många och för billiga parkeringsplatser så finns ett syfte som går riktigt djupt. Ytterst handlar det om rättvisa. Idag betalas den billiga parkeringen av de som inte åker bil. Det är där kostnaden hamnar efter allt icke-transparent dribblande. Det är omvända Robin Hood. De relativt kapitalstarka bilägarna subventioneras av de ofta icke-kapitalstarka icke-bilägarna. Jag är inte vän av straffbeskattning av rika heller, och tycker att var och en i möjligaste mån ska betala för sig själv. Men jag är mindre emot att se till att de som har det sämst inte tvingas leva ett liv utan någonstans att bo eller utan någonting att äta än att säkerställa att vår medelklass (jag får väl nästan räkna in mig där snart) har billiga parkeringsplatser tillgängligt vartän vi får för oss att åka. Bilismen måste bära sina egna kostnader. Så enkelt är det.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0