SJ jobbar hårt för att tappa kunder

Igen så försämrar SJ sin service. Det kan man läsa om i DN. Den här gången handlar det om att de slutar sälja biljetter ombord på sina tåg samt inför löjliga straffavgifter för att sakna biljett. Upp till 1900 kr ska det kunna kosta. Det verkar gå lite mode i kollektivtrafiksbranschen att ha extremt höga straffavgifter för att sakna biljett. Och det går alltid bara åt ett håll. Om jag inte kan uppvisa giltigt färdbevis kostar det mig mellan 1200 kr till knappt 2000 kr beroende på företag. Om företaget däremot inte kan uppvisa giltigt färdfordon i tid så får jag i bästa fall pengarna tillbaka för biljetten. Märklig asymnetri det där. Jag kan ju tycka att det borde gå åt båda håll, men då hade SJs vinster definitivt blivit förluster.

Jag vet inte varför det ska vara så otroligt dyrt att missa biljetten. Jag ifrågasätter inte att den som plankar ska bli ersättningsskyldig, det tycker jag är rimligt, men beloppen är sjuka. Jag tycker att beloppen borde stå i proportion till den ekonomiska skada man orsakat företaget. I varje fall beloppet som går till företaget. Att resa med ett halvfullt tåg utan biljett är naturligtvis förkastligt, men kostar knappast SJ 1900 kr.  Vidare tycker jag att det inte är företagens sak att dela ut straffavgifter. Det är rättssystemets sak att dela ut straff. Det är en oroväckande utveckling att privata företag får mandat att fungera som både åklagare, målsägande och domare samtidigt. Sen finns en ideologisk fråga om hur man bör se på tjuvåkande. Utöver kompensationen för den ekonomiska skadan bör rättssystemet kunna utdöma dagsböter. Men vad är egentligen rimligt? Det är av någon märklig anledning idag långt billigare att skita i att betala parkering i centrala Göteborg i ett dygn på central, värdefull och attraktiv stadsmark! Skickar det verkligen rätt signaler? Ockupera ca 20 m^2 attraktiv stadsmark med en miljöovänlig bil i ca ett dygn kostar ca 500kr. Att låna en outnyttjad plats i någon timma på ett miljövänligt kollektivtrafiksfordon ca 1000-2000 kr. Att åka bil: billigt. Att åka tåg: dyrt. Är det verkligen rätt väg att gå? Vi har gjort det farligt dyrt och komplicerat att resa klimatsmart och samtidigt gjort det märkligt billigt att ta bilen. Är det egentligen rationellt? Jag tycker inte det.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0