The Economist analyserar "peak car"

"Peak car" är ett begrepp som beskriver egentligen en punkt där ägande och användande av bil minskar istället för att öka. Miljömuppar, forskare och andra intresserade torde vara väl medvetna om hur landet ligger, men diskussionen har varit väldigt begränsad till en viss klick personer. Nu har The Economist plockat upp tråden och kört en omfattande artikel som handlar om just hur bilkulturen utvecklas. Eller snarare inte gör det.

Bilen är på dekis, i alla fall i västvärlden, visar statistiska serier. Det är inte bara världsekonomiska krascher och lågkonjunkturer som förklarar varför det köps färre bilar och körs färre kilometrar per person. Det finns fler faktorer bakom. The Economist går igenom flertalet aspekter i sin artikel. Mycket intressant. I västvärlden skaffar yngre personer bil i mindre utsträckning, bilinnehavet bland stadsbor är vikande samtidigt som urbaniseringen är kraftig. Ungdomar uppger att Internet används istället för bilresor. Bilens statusvärde faller. 

Delvis hänger utvecklingen ihop med att bil bara blir dyrare att äga, det ska medges. Men samtidigt finns andra trender. Det blir fysiskt allt svårare att ta sig fram i städer med bil, eftersom varje bil tar såpass stor plats. Vägarna korkar helt enkelt igen. Nyttan med bil, snabb transport, försvinner alltså för allt fler människor. Och detta i länder som byggt sina städer med bilen som mall. Faktiskt beskrivs en urbaniserande trend som just en reaktion mot detta. Människor börjar uppleva att pendling från förorten tar för lång tid och väljer hellre boende närmre staden och arbetsplatsen och klarar sig i större utsträckning med kollektivtrafik och cykel. Som komplement används istället för egenägd bil vid behov hyrbil eller bilpool. Investeringarna i kollektivtrafik har också ökat, vilket gjort det lättare att klara sig med kollektivtrafiken.

Sammantaget tycker jag artikeln ger sken av att människor förhåller sig allt mer rationelt till bilägande och bilåkande. Det går långsamt, och här i Sverige har vi fortfarande kvar en hel del föråldrade regler som fossil från bilåldern som tyvärr driver en usel stadsplanering som söker bygga ett samhälle med bilen som mall och norm. Parkeringsnormen för att nämna ett tydligt exempel. Stadsplaneringen hänger inte med helt enkelt, den är utformad för en bildominerad verklighet. Men "peak car" ger en annan verklighet att förhålla sig till och det ställer stora krav på hur vi bygger vidare på samhället. Bilen kan inte vara mallen längre. Framtidens utmaning är att bygga ett samhälle där massbilismen inte behövs. Ett samhälle där det är lättare att inte ha bil än att ha det.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0