Trött på att inte få surfa på jobbet? Bli lastbilschaufför!

Expressen GT rapporterar att det inte är ovanligt att lastbilschaufförer surfar på internet eller kollar på film samtidigt som de kör. Ett beteende som som utsätter omgivningen för stora risker. Sen tidigare är det dessutom fastslaget att 70 procent av lastbilschaufförerna kör för fort. Också en mycket farlig företeelse.

I Sverige är lastbil det tyngsta fordonet som får framföras på det allmänna vägnätet. Upp till 60 ton får fordonskombinationen väga. Det är nästan dubbelt så mycket som i större delen av Europa och USA. För att få förfoga över dessa enorma krafter krävs ett par särskilda lastbilskörkort som i stort sett vem som helst kan ta vid en vanlig trafikskola. Det är mycket låga krav. Snäppet upp, tåg eller fartyg, kräver psykologiska tester, flerårig utbildning och omfattande examination. Vi ser också utfallet av den kraftigt höjda säkerhetsnivån. Tågolyckor och fartygsolyckor är mycket sällsynta. Men när man kör en 60 ton tung lastbil mitt ute på vanlig väg bland cyklister, bussresenärer och bilister behöver man knappt ha utbildning. Och man kan sitta och surfa samtidigt.

Det är faktiskt sant. Hur sjukt det än låter är det inte olagligt att surfa på Internet medan man kör lastbil. Det finns ingen specifik lagstiftning som reglerar användandet av datorer medan man är förare till ett vägfordon. Det finns inte heller något prejudikat på området. 

Prejudikat på området kan uppstå först när någon verkligen har råkat illa ut. När det är en lastbil involverad betyder "råkat illa ut" sannolikt att någon dött. Låt oss förekomma dödsolyckan och stifta förutseende lagar. Dels om datorer och dels om annan IT. Samtidigt kan man passa på att attackera det bristande säkerhetstänket som slår igenom när man ser att 70 procent kör för fort. Höj kraven, kvalitetssäkra förarna och inför tekniska begränsningar i fordonen som framtvingar säkerhet.

Samtidigt kör Motormännen ett drev (omtalat bland annat i en bloggpost av Krister Isaksson) där rödljuskörande cyklister utmålas som trafiksäkerhetsproblem nummer 1. Tja, man får väl anta att de väljer att fokusera på att lösa de viktigaste problemen... [obs ironi].


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0