Parasiter
Parasit - Från franska "parasite" som kommer av grekiskans "parasitos", den som äter vid någon annans bord.
På många sätt är en parasit något som tar och inte ger tillbaka. Som utnyttjar resurser utan att själv bidra. På många sätt är det något som bra beskriver bilister. Det tycker i alla fall Michael Colville-Andersen. Men han kom inte på det själv, utan hörde det från en italiensk kollega som är verksam i staden Ferrara. De kallar bilister så där, "parasiter".
Värddjuret är staden. Bilisterna kommer, ofta från helt andra områden, och åker rakt igenom. De stjäl plats från lokal trafik i form av fotgängare och cyklister, de korkar igen gatorna och dödar i tusental genom bullerföroreningar och giftiga utsläpp. Dessutom minskar de fastighetsvärdena där de drar fram. Men de stannar inte upp och stödjer lokalgatans café eller handlare. De handlar i externa köpcentrum medan lokalgatorna får allt svårare att fungera. Vem vill vara ute och gå i sitt lokala område med den otryggheten alla bilar innebär? Våra gator har på kort tid, bara några decennier, förvandlats från den allmänning de varit i tusentals år till att vara bilexklusiva genomfarter. Fotgängarna får trängas på smala trottoarer, i bästa fall.
Många tycker kritik mot de som valt en bilberoende livsstil är orättvis. Att det inte angår oss stadsbor ifall folk från förorter och landsbygd varje dag åker in med sina bilar. Men det handlar ju om våra gator, vår luft och vår närmiljö. Bilisternas strävan att bo barnvänligt, naturnära och andas frisk luft utsätter oss stadsbor för livsfara och begränsar oss kraftigt varje dag. Det är i högsta grad vår sak att de kommer med sina bullriga dödsmaskiner och kräver stora trafikleder och ännu större parkeringsplatser på vår mark för våra pengar.
Men visst finns det botemedel. Cykel, en rejäl dos av cykel, kan göra stor skillnad. Cyklister rör sig mer lokalt och stannar oftare upp för att göra inköp på vägen och stöttar därmed de lokala gatorna. Cyklister bullrar inte, släpper inte ut giftiga ämnen och orsakar mycket få allvarliga olyckor. Faktum är att cyklister till 80 procent bara skadar sig själva i singelolyckor.
I Danmark tjänar samhället 23 cent för varje kilometer någon cyklar, jämfört med de 16 cent samhället förlorar varje kilometer någon kör bil. I Danmark har man en av världens tyngsta skatteok på bilägande och bilkörande. De berömda 180 procenten. Trots detta är bilismen en nettoförlust. Hur det ser ut i Sverige vill jag helst slippa tänka på, landet där man inte får bygga utan bilparkeringar.
I slutänden är frågan om vi vill ha dessa parasiter i våra kvarter. Om vi vill upplåta våra gator för förbipasserande bilister som inte stannar och som inte bidrar eller om vi vill att våra gator ska vara en plats för det lokala livet. Gator kan vara så mycket mer än en trafikled. Det kan vara platsen där vi möts, umgås och gör affärer. Det kan vara en plats fylld med barns lek och vuxnas konverserande istället för en plats fylld med bilbuller och trafikdiken. Det är bara en fråga om vad vi låter ta plats. Vad vi tycker kommer först: våra barn och vårt lokala liv eller förbipasserande parasiter.