Köpladorna på Torpavallen, igen

Jag skrev för ett tag sedan om cykellösningar runt affärer i Göteborg, och hur de tenderar att aldrig ge möjlighet för cyklister att ta sig in till handeln. Det går bara att cykla förbi. Ett av mina exempel var Torpavallen. Jag cyklar förbi där dagligen, och så ibland är det riktigt fint väder och man bara njutningscyklar hem. Då kan man stanna till och fota lite. 

På området finns ett gym, SATS. Idag hade typ 11 personer valt att ta cykeln dit. Hade alla dessa valt bilen istället hade deras bilar krävt ungefär 250 kvadratmeter för parkering. Men nu tog de cykeln. Tyvärr tog de cykeln inte på grund av utan trots förutsättningarna. Till området finns nämligen inte en enda cykelväg. Cykelvägen går förbi på andra sidan Torpavallsgatan. Den i sin tur har stått uppgrävd i upp mot ett år. Vilken signal sånt här skickar kan exempelvis kommunen fundera över. Inte den avsedda i alla fall, den går nämligen inte fram trots att man tryckt upp särskilda skyltar för att upplysa oss cyklister om att vi visst är prioriterade trots att infrastrukturen är och sköts skitdåligt.

Gissa om jag höjde på ögonbrynen när jag såg denna skylt. Hänger vid Sankt Sigfridsplan. En av stans absolut uslaste trafiklösningar för cyklister. Flera osynkade trafikljus med extremt tighta och korta gröntider medan biltrafiken är prioriterad och flyter raka vägen igenom. Tack för stödet Göteborgs Stad, inte...

EDIT
Lämpligt nog kör GP en artikel om cykelförutsättningarna i Göteborg. Läs mer


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0