Synvillan i Stora Torp hade passat bäst just som en synvilla

Enligt gammal go göteborgskhumor kallades TV-huset för "Synvillan". Vitsigt, eller hur? Byggnaden är sedan ett tag rivet och istället ska ett bostadsområde som får ärva samma namn uppföras på platsen. Redan i denna intention är det något som inte stämmer. Nyckelordet är "bostadsområde". Emedan Göteborg pratar om att det ska byggas stad planerar man här alltså uttryckligen för anti-stad, funktionsseparerad enklav. Det blir inte heller lättare att förlåta när man tittar på själva planen. Jag vill understryka att detta inte är ett förslag, ej heller ett skämt. Detta är en antagen plan, det kommer att byggas.

Detta kommer skapa omkring 500 nya bostäder i radhus och lägenhetslängor, så kallade "lamellhus". Fler bostäder är såklart positivt, särskilt då Göteborg lider av en svår bostadsbrist, men det blir lätt missvisande att jämföra mot ett nollalternativ och säga att allt som ger mer än nollalternativet är bra per sé. Jag tycker istället man kan jämföra med potentialen förutsatt en stadsmässig täthet. Uttryckt mer konkret: Hur många bostäder hade det fått plats med ifall detta hade byggts som Linné? Jag beräknade att man med e-tal 3,0 (som är en rimlig exploatering i städer) skulle kunna nå omkring 6500 bostäder á 70 kvadratmeter på den här ytan. Istället skapar man 500. Det är inte ens 8 procent av potentialen. Det är en spottloska rakt i ansiktet på alla bostadslösa. Förutom att det inte är den där staden som översiktsplaner vackert beskriver. 

Hur hade Synvillan kunnat bli istället? För stadsmässighet finns ett antal rena hygienfaktorer. Stadskvarter, funktionsblandning och täta kopplingar till omgivande stadsdelar. Här finns ingenting. Området har bara bostäder, inga kvarter och det avskärmar sig aktivt från omgivningen genom en fysisk mur: ett bullerplank ut mot motorleden Delsjövägen. Redan för flera år sedan påpekade en Yimbymedlem, Anna Eriksson, detta för Älvstranden Utveckling, som har drivit fram den här planen. Hon skriver att omårdet signalerar att: "detta tillhör bara oss som köpt bostad här, obehöriga äga ej tillträde". En plats som blir offentlig bara i teorin.

Det område som Synvillan borde ha varit skulle ha strävat utåt. Sökt kopplingar till omgivande stadsdelar. Sökt göra stadsgata av motorleden Delsjövägen. Det skulle ha varit en plats inte bara för 500 hushåll, utan för alla stadens drygt 500 000 invånare. Vad betyder det rent konkret för planens utseende? Jag tänker så här:

Kopplingar skapas åt väster, norr och öster, de håll där det finns bebyggelse idag. Genom att införa fler korsningar och ta bort gräsbarriärer som förstärker Delsjövägens motorledskaraktär skapas goda förutsättningar för att omdana vägen till stadsgata. I ett andra steg måste också Bö på andra sidan motorleden möta upp Delsjövägen med stadsmässig bebyggelse. Jag tänker mig att man kan sänka ner spårvägen och göra tunnelbana under området i samband med detta. Spårvägen härifrån och utåt är faktiskt så kallad "pre-metro". Tunnelbana fast ovan jord. 

Låt oss nu stanna upp och betrakta vad som skapats. Stadsdelen liknar plötsligt just Linné eller Olivedal. Delsjövägen kan plötsligt nästan misstas för Linnégatan eller Övre Husargatan. Istället för en förortsenklav bildas en stadsmiljö och plötsligt uppstår den där staden som Göteborg faktiskt beslutat sig för att bygga.

Okej, fine. Det här området blev kasst. Omgruppera, slicka såren och lägg energin på nya planer. Så borde jag tänka, men kan inte. Det här är inte vilken markplätt som helst. Det här är själva kopplingen till hela Östra Göteborg. Den kommer bli kass. Detta påverkar alltså alla möjligheter att bygga samman Östra Göteborg med centrum i väst. Strukturen med öar som man tar bilen mellan består och cementeras ännu hårdare. Det är ganska långtgående implikationer. Och det här kommer vi sitta med i minst 100 år. Om det är något som ger mig ångest så är det detta.

Nej, jag hoppas och ber att det utomordentligt urusla förslaget för Synvillan är just precis en synvilla och att SBK eller ÄU imorgon går ut och och säger "vi bara lurades lite, här är den riktiga planen" och visar något i stil med ovan. Och ÄUAB, vill ni göra en snabb upphämtning och skapa den stad som vi politiskt beslutat oss för att skapa och som så många Göteborgare längtar efter, så är det självfallet helt tillåtet att sno mitt förslag. Gratis, inte ett enda öre behöver tas från skattebetalarna. För en gångs skull ÄUAB, gör oss positivt överraskade!


Kommentarer
Postat av: Ragnar

Mycket bra plan du presenterar. Fast "tunnelbanan gillar jag inte riktigt. Jag vill att spårvagnen går i markplan, utefter Delsjövägen. Som på Linnégatan.

Svar: Det är en annan möjlig lösning, helt klart. Min tanke med att lägga den under jord är att komma undan med att införa så mycket korsningar och fortfarande ha befintlig metro-standard på spårvägen. En annan intressant tanke är att man skulle kunna ha en spårväg i markplan också som förbinder i en annan ledd eller på ett annat sätt. Egentligen är spårvagn och tunnelbana två olika system som kompletterar varandra.
Johannes Westlund

2014-02-03 @ 22:26:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0