På spaning mot framtiden - det goda livets triumf

En mycket spännande blogg som jag tycker är väl värd att lyfta är ljungbergsblogg som drivs av Christer Ljungberg som är trafikforskare och VD på Trivector Traffic Han bloggar mycket initierat om trafikplanering och i förlängningen samhällsförändring med ett starkt hållbarhetsperspektiv. Ganska nyligen gick han lite på spaning mot framtiden i tre bloggposter: dystopi, utopi och diskussion.

Industrial Wasteland - men växterna ger sig inte!

Dystopin är ganska klassisk. Som han själv påpekar i diskussionen finns det mycket att anknyta till när det gäller dystopier. Det finns så mycket filmer och böcker som har utvecklat det temat. Vi får följa Conny och allt är skit. Han får köpa gammal frityrolja för att kunna köra några mil till med sin gamla skitbil. Ekonomin går kass, Sverige är rena ulandet och infrastrukturen faller i bitar. Ingen insåg klimatförändringarna eller några samhällsförändringar alls och sen stod man där på ett ungefär.

Utopin kan måhända inte sägas vara klassisk, men ändå klisché. Vi får följa Felicia i en vardag där allt heter något med "smart", alla vill bo i hyresrätt överväxta med blommor bevattnade av ett "smart" (ja vad annars?) bevattningssystem. Det är elcyklar, elbilspooler, tåg och överdäckade motorvägar (som tydligen inte genererar någon biltrafik i markplan). Det är smarta cykelhjälmar (givetvis levererade av det skånska Hövding, Ljungberg är baserad i Lund), greentechkluster och det är mångkultur. Om det är något som kännetecknar utopier så är det att de alltid framstår som väldigt naiva. 

Hållbarhet i en liten ask, tänk så mysigt sätt att upptäcka världen tillsammans på!

Jag har vissa saker att invända mot den där utopin. Särskilt gödslandet av "smart" kommer kännas väldigt... 2010-tal rätt snart. Det känns redan så. Jag har i och för sig stört mig ett tag på att allt ska kallas "smart" numera. Men i sak tycker jag att han fångar något viktigt. Vi står i ett vägval. Det kan bli två extremer eller i princip allt mellan dem. Det är jätteviktigt att komma igång med beslut som sätter igång en positiv utveckling. Det handlar om att hitta sätt att leva det goda livet nu så att det goda livet kan levas också imorgon. Det är hållbarhetsutmaningen i en liten ask.

Det som är viktigt att komma ihåg är att en hållbar värld inte är en trist eller uppoffrande värld. Det handlar inte om att sänka livskvaliteten. Det handlar om att skapa bättre livskvalitet på ett sätt som inte förstör världen. Och det ligger ju en liten utmaning i det. Det finns alltid något litet som man kan göra i sin egen vardag som både gör att livet blir mer gött OCH mer hållbart. Hitta en sån grej och gör den, det är min utmaning. Själv ska jag försöka lära mig en vegetarisk rätt. Alla som känner mig vet att jag upphöjt köttätande till någon slags ritual, men en vegetarisk rätt på menyn är ju faktiskt bra för både kroppen, världen och plånboken. Och dessutom är variation kul :) 

Hm... Om jag har några vänner som är vegetariskt lagda så mottages tips tacksamt. Jag ska försöka följa upp detta i någorlunda närtid. Kommentera gärna också om ni antar utmaningen och i så fall vilken liten grej ni hittade att förändra!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0