Systematisk politisk utveckling

Jag presenterade för ett tag sedan en grov modell för vilka delar jag tror behövs för att bära upp Piratpartiet. Nu har jag orkat fixa en liten bild i Visio för att illustrera samma tanke grafiskt. Den bygger på tre ben som håller upp en plattform. De tre benen är Aktivis, Ideologi och Människor. Idag har jag tänkt prata lite mer om ett ämne som faller inom ramen för Ideologi. Det är därför den boxen har en avvikande färgsättning.

Jag vill prata om den politiska utvecklingen. Partiet har gått från en liten kärna av enstaka frågeställningar till att i alla fall ha ambitionen att bli ett heltäckande politiskt alternativ. En breddningsprocess har genomförts och mycket ny politik har anammats. Dock kvarstår utmaningar.

Dels behövs alltid en kontinuerlig ideologisk utveckling, speciellt inom partiets kärnområden. Om man till exempel sneglar på Miljöpartiet, som delar den likheten med Piratpartiet att de bildades runt en enda fråga som inte ligger på Vänster/Höger-skalan, så har de ju knappast slutat utvecklas inom miljöpolitiken. 

Det andra som behövs är att kolla över resultatet av breddningen, för att få en bild av vad som finns, men framför allt för att få en bild av vad som saknas. Sedan behöver det resultatet användas för att utveckla politik på de områdena. Problembilden är nämligen som följer:

Vi har en massa ställningstaganden, vissa är bra och andra är mindre bra, vissa är *kompletta* i någon mening, andra *fragmentariska*. Och så har vi en massa luckor. Dessa luckor behöver identifieras och fyllas.

Yes, det här är tråkigt strukturjobb. Det är väl vad svärmrörelser gör sämst. Är något tråkigt blir det inte gjort. Ska man bygga ett hus kan man mycket väl tänka sig att några gör väggar, nån gör köksinredning och en tredje gör gardiner. Och sen när man ska sätta ihop huset saknas både grund och tak, och fönster och en hel räcka med annat. 

Det är ju lätt att säga "detta behöver göras", jag har ingen aning om hur man ska lösa det rent praktiskt. Vilka processer som behöver kickas igång tycker jag är uppenbart, men man måste ju ha människor med tid och engagemang också. 

Själv tog jag ett krafttag och försökte surra ihop en helhet av stadsbyggnadspolitiken genom inte mindre än 4 motioner till kommande medlemsmöte. Min avsikt är att fortsätta med trafik- och infrastruktursfrågor efter höstmötet. Jag kör igenom mina "expertområden" mer eller mindre. Har även funderingar på innovation och företagande. Jag ska hinna med att dra ihop en våldsam mängd motioner till PPGBG också. Hur som helst, om någon vill hänga på och bolla idéer, hojta gärna till så sätter vi upp en struktur för det. 


Kommentarer
Postat av: Henrik Brändén

Applåder! Precis det behöver göras. Och precis som du gjort det, där du sett till att kasta ut tankar och idéer i förväg och anpassat dina motioner efter den feedback du fått. Så vi inte behöver ägna ås åt så mycket "peta i formuleringar för att få dem bra" på mötet, utan kan ägna oss åt att diskutera om vi håller med eller ej. Bra ansats, och bra jobbat!

Svar: Tack för de vänliga orden :)
Johannes Westlund

2015-09-16 @ 11:44:27
URL: http://https://henrikb2.wordpress.com/
Postat av: MattiasD

Kul att du har idéer.

Har du utbildning/känner du till inom LEAN? Detta påminner mycket om The Lean House, och om jag hade fått vara med och bestämma hade dessa legat i botten.
Ideologi, människor och högst upp aktivism som kan göra en bra grund för förbättrat arbete.

Em fin bild som förklarar http://4.bp.blogspot.com/.../O7tkh.../s320/house-of-lean.jpg

Efter det kan man ta ständiga förbättringar, Ideologisk utvecklingg, just in time m.m. på pelarna,

Svar: Jag är inte någon LEAN-expert, merparten av det jag vet är sånt som jag fått mer informellt. Jag kan inte svara på om det är en god idé att tänka LEAN-house i det här fallet. Jag är definitivt ingen modell-guru så ta gärna och vidareutveckla :)
Johannes Westlund

2015-09-16 @ 12:58:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0