Pojke utsätts för könsrasism, och jämställdister sviker!

En märklig debatt har blossat upp på Genusnytt. En signatur som kallar sig "Sam" och som brukar ha utpräglat feministiska åsikter skrev att vi jämställdister borde stödja en liten kille som vill få ha möjlighet att kandidera som Lucia på sin skola. Tydligen tillämpar skolan ett lottningssystem där de som vill kandidera får möjlighet att bli valda oberoende popularitet, hårfärg, ansiktsform, bröststorlek eller vad annat som kan vara viktigt. Jag kan ha fått det om bakfoten i och för sig. Kanske tillämpar de omröstning istället. Problemet är i alla fall att för att få kandidera måste man vara född med snippa. Råkar man ha haft oskicket att bli född med snopp så är man inte välkommen att kandidera. Detta står att läsa i en artikel i Sydsvenskan.

Pojken heter Loke och han tycker att det är väldigt märkligt att könsdiskriminering fortfarande tillåts pågå i våra skolor. Han får frågan vilken reaktion han fick från skolan och svarar att skolan anser att det skulle förstöra luciatraditionen. Men hans uppfattning är att många på skolan inte håller med. Han berättar:

"– Nej, nästan alla elever och en lärare höll med mig och tyckte att det skulle kunna gå bra. De tyckte, precis som jag, att det var diskriminerande av skolan att alla elever inte får vara med i lottningen till Lucia. Jag kan inte komma på någonting annat i skolan där killar och tjejer väljs till något på grund av kön."

Jag kan inte annat än beundra pojken för hans vältalighet och förmåga att sakligt peka ut felet. Varför ska diskriminering tillåtas i skolor under förevändningen att "det är tradition"? Varför blev plötsligt könet helt avgörande? Man kan ju retoriskt prova att byta ut "pojke" och "flicka" mot "neger" och "vit" och se vad som händer:

"Neger får inte vara lucia på skolan därför att skolan anser att det är tradition att lucia är vit"

Jag undrar hur det hade sett ut i pressen. Varför skulle en annan biologisk förutsättning, kön, tillåtas vara avgörande? Och detta "av tradition"... jag tar mig för pannan! Ska vi av tradition tillsätta manliga styrelseordföranden och VDar också eller? Är det värdigt ett jämställt land att hävda att tradition rättfärdigar könsdiskriminering?

I alla fall så tänkte jag att på Genusnytt bland jämställdister måste ju saken vara biff. Klart som korvspad att man inte ska diskriminera en kille för att han råkar ha snopp, men oj vad jag tog fel. Flertalet av de så kallade "jämställdisterna" verkade tycka att killar som vill göra omaskulina val inte är värda uppbackning. Det är bara killar som blir diskriminerade till följd av att de vill göra maskulina val som verkar vara värda att backas upp. Argumentationer om tradition har väl varit vanligast förekommande. Det verkar vara en rådande åsikt att en kvinna inte kan gestaltas av en man. Dock verkar en vit kunna gestaltas av en neger eller tvärt om. Det är väl till och med så att en man kan gestaltas av en kvinna, men inte tvärt om. Märkligt där tycker jag. Lite dubbelmoral på något sätt. Rasism är man ju försiktig med att förknippas med men könsrasism är tydligen okej till och med för jämställdister.

Inte ens Pär Ström verkar ha förmågan att se problemet. Han inser ju att för att hans definitioner ska hålla kan han inte gärna säga att han tycker att det är bra, men han är noga med att i sin bloggpost skriva att "om man ska tillämpa STRIKT jämställdhet..." och liknande, som att det här är en sak som man kan göra lite som man vill med. Klart det är okej att diskriminera killar, man behöver ju inte ta definitionerna så strikt. Gör de omaskulina val så får de väl skylla sig själva? Eller?

Pär Ström, detta är nästan helt riktat till dig:

"Jämställdhet är viktigt. Jämställdhet betyder samma rättigheter och skyldigheter för könen."

Anser du att detta inte behöver tillämpas på vissa godtyckliga områden för att tillfredsställa stofiler och konservativa könsrasister? Är det bara ett citat som är lämpligt att dra fram när det passar? Menar du allvar med det citatet, egentligen? Jag börjar tvivla. Ditt sätt att skriva om frågan antyder att du tycker tradition är överordnad jämställdhet egentligen. Vi vet ju att rollen av vårdare "av tradition" spelas av kvinnan. Så då kan vi väl anta att det inte är mer än rätt att mammor tilldelas vårdnaden "av tradition" också? Eftersom jämställdhetsdefinitionen egentligen inte... behöver vara "strikt".

Och så självklart ett slutord till Loke:

Stå på dig och anmäl skolan för könsdiskriminering. Klart du ska få kandidera som Lucia. Byt helst skola till en skola med en syn på kön som inte härstammar från förra millenniet. Jag stöttar dig helhjärtat!


Kommentarer
Postat av: fisk

grejen är väl att lucian ska representera just Lucia, helgonet. Och hon var en kvinna. Man brukar ju inte heller under julspel låta jesus spelas av en kvinna.

2011-12-13 @ 21:20:35
Postat av: Dan

Jag trodde först att du skämtade och jag är fortfarande osäker på om du gör det eller inte. Varför skulle man vilja ha en manlig lucia?

2012-03-15 @ 13:14:14
Postat av: Johannes Westlund

Dan:

För mig är det frågan om en gestaltning. Då blir könsorganet helt ointressant. Antingen ska personen som är bäst lämpad väljas på meriter (bäst sångröst, bäst gestaltningsförmåga mm) eller så bör en lottning eller omröstning tillåta att alla kandiderar oberoende av vilket kön man blivit född med. Ens möjligheter att göra saker ska inte begränsas av ens könsorgan.



Sen struntar jag komplett i om det är en man eller en kvinna som gör gestaltningen. Jag har inget behov av att stirra upp under Lucialinnet. Utfallet får bli vad det vill. Men processen dit anser jag ska vara jämställd. Jag har alltså ingen åsikt i frågan du ställer sist i din kommentar.



Jag har inte heller problem med kvinnor som gestaltar män. Det har jag varit med om och det fungerar utmärkt. Jämställdhet ska självklart gå åt båda hållen!

2012-03-15 @ 15:29:36
URL: http://minvision.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0