Många utan finansiella kunskaper

En stopp-skylt

På en enligt mig väldigt intressant blogg, Ekonomistas.se, kan man bland annat läsa en ganska skum titel: "Finansiell analfabetism". Det är två ord som jag inte tror så många sett kombinerade förut. Det är också två ord när man ser dem var för sig som får en vanlig Svensson att snabbt bläddra vidare och läsa något annat, typ sporten. Och redan där ser man lite problemet. Nämligen att okunskapen om, och därmed ointresset, för finans i Sverige är oroande stor.

Anledningen till den skumma titeln är att det vid en undersökning framkommit att en tredjedel av alla svenskar inte besitter basala kunskaper om det finansiella systemet. En tredjedel tror nämligen att det är säkrare att köpa aktier i ett bolag än att köpa andelar av olika bolag i en fond. Vidare saknar en tredjedel ungefär också förmågan att dividera stora tal, vilket är oroväckande.

Man kan göra detta till en skolpolitisk fråga, en beteendeekonomisk fråga eller till någon annan form av sakfråga om man vill. Personligen tänkte jag koppla frågan till entreprenörsskapspolitik. För undersökningens resultat visar på en viktig kunskapslucka hos svenska folket, nämligen finans och ekonomi. Och kunskaper i ekonomi är otroligt viktigt att ha om man tänker sig att realisera företagsidéer, det vill säga vara en entreprenör. Att en hel tredjedel saknar så basal förståelse för ekonomi och finans betyder att det finns ännu fler som inte vet hur man räknar moms eller som känner till skillnaden på balansräkning och resultaträkning. Det betyder i sin tur att människor som kanske har riktigt bra affärsplaner i sitt huvud aldrig realiserar dem eftersom det saknas en viktig pusselbit, förståelse för ekonomi. En helt annan aspekt är också att en direkt konsekvens av resultatet är att det visar att många svenskar inte har förmågan att handla på börsen och det skulle kunna betyda att färre vågar riskera sitt kapital, vilket gör att tillgången på riskkapital minskar för företag, vilket då i sin tur leder till att företagsamheten minskar. Att människor är villiga att satsa sitt kapital är nämligen fundamentalt viktig för företagsamhet.

Självklart kommer nu lite skolpolitik in i frågan också. För den samhälleliga instutition som har ansvar över folkbildning är just skolan. Anledningen till att kunskapen om ekonomi och finans är så låg är för att vi inte har ansett det vara prioriterat att lära elever. Faktum är att vi prioriterat all form av ekonomi så lågt att många ungdomar idag saknar förmågan att göra en budget över sin egen privatekonomi. SMS-lånen som det skrivs om i tidningar bekräftar också detta. Undomar har ingen aning om ekonomi och hur man hanterar pengar ansvarsfullt ens på det privatekonomiska planet.

Jag själv gick kursen Företagsekonomi A på gymnasiet. Man skulle kunna tänka sig att man lär sig nog med teori för att lyckas driva åtminstone en egen firma under den ca 50 timmar långa kursen. Så glad i hågen startar jag efter gymnasiet just precis en egen firma. Som tur väl är har jag en pappa som också har en egen firma och som känner en civilekonom. Annars hade jag fått stora problem med skatteverket. Under 12 års skolgång har jag lärt mig att prata spanska, derivera och integrera funktioner, namnge döda kungar, rabbla sjöar och vattendrag och politiska lägen i olika världsdelar, men jag kan alltså inte ens räkna pengarna i ett litet företag som tillämpar förenklat årsbokslut. Skolan misslyckas helt i att förmedla kunskap om finans och ekonomi i dag. Detta gör att potentiella entreprenörer aldrig får rätt kunskaper med sig och detta är jag övertygad om hämmar tillväxten i Sverige. Vi måste börja prioritera finans och ekonomi högre i läroplanerna, och vi måste ge svenskarna verktygen att dels riskera kapital och att dels starta framgångsrika företag!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0