Min övergripande vision
Jag har bloggat ett tag nu. Ett tiotal inlägg har det blivit. Vissa kanske undrar varför jag valt att blogga om just det jag bloggat om. Varför etanolproblemet? Varför skola? Varför innovation? Svaret på frågorna är för att alla bloggposter hittills har varit delar av en övergripande idé. Idén är en väg framåt för Sverige. Det är en ny väg som ingen har provat hittills. Det är inte en väg man någonsin kommer att vinna någon valseger på för konceptet är alldeles för komplext för att få plats i en direktsänd valdebatt eller på ett litet flygblad. Men om vår politik handlar mera om att bli vald och få styra kortsiktigt än om hur vi långsiktigt ska lyckas skapa ett bättre samhälle så är det dags att tänka till. Väljer vi politiker för att de ger oss några extra hundralappar i plånboken ett par år framöver eller för att de faktiskt har en plan för hur vi ska hålla ihop samhället och ställa om inför de enorma utmaningarna som väntar lite längre fram än nästa val? I alla fall så tänkte jag presentera den väg jag tror är gångbar in i framtiden.
Vägen kan delas in i 6 stycken övergripande fokusområden. Jag tänker presentera vart och ett för sig med en liten förklarande text under. Namnen är inte lika viktiga som det som verkligen menas:
Innovation
Att ta tillvara på den forskning och den innovationskraft som finns i Sverige och exportera den i form av smarta produkter och tjänster är en nyckel för att skapa en starkare ekonomi och fler jobb. Det är också en av nycklarna till att skapa ett starkt kunskapskluster i Sverige omkring grön teknologi och hållbar utveckling.
Etreprenörskap
Det som ytterst skapar jobb är att människor på individnivå vågar satsa kapital och arbete i att starta upp nya verksamheter. Att underlätta för entreprenörer att etablera nya företag medför att vi dels ständigt stimulerar till att utveckla nya branscher och dels att vi skapar flera arbetstillfällen, vilket avlastar trygghetssystemen och genererar mer i skatt.
Hållbar utveckling
Om vi ska överleva i framtiden som ras är en omställning till en hållbar utveckling extremt viktig. Sverige har länge utmärkt sig i världen genom att vara ansvarstagande och en föregångare. Vi har genom åren samlat på oss enorma kunskaper inom miljöteknik och gröna lösningar. Men nu på senare tid har något hänt. Vi har blivit rädda att vara den som går före. Vi måste vara betydligt mer offensiva och visa världen hur man skapar ett hållbart samhälle. Detta kommer också att bidra till att Sverige för miljötekniken blir vad Silicon Valley är för datortekniken. Detta kunskapskluster i kombination med offensiva satsningar på den miljötekniska utvecklingen kommer att göra Sverige till en extremt attraktiv plats att etablera företag på samt att välja för sina högre studier.
Utbildning
Det enskilt viktigaste sättet att inte skapa cementerade samhällsklasser är att ge alla likvärdiga förutsättningar. Samtidigt är det viktigaste styrkeområdet Sverige kan skapa sig kunskap. Genom ett kunskapsstarkt samhälle kan vi skapa starka spetskunskapskluster på en mängd områden, som i sin tur ger ökad innovation, export och mer arbete i Sverige. Jag vill inte att vi ska vara duktiga och kunniga. Vi ska vara Bäst. Detta uppnås bland annat genom stora satsningar på och omstruktureranden av utbildningssystemet.
Infrastruktur
Bara det faktum att vi transporterar mer gods på lastbil än på tåg, eller det faktum att persontrafiken på järnväg kollapsar varje vinter är nog för att motivera varför detta är ett viktigt område. Företag och ekonomi är beroende av snabba och pålitliga förbindelser. I Europa byggs just nu ett nät av snabbtåg och det ses som en viktig del i lösningen av att skapa hållbara transportsystem. Samtidigt har vi i Sverige en regering som anser att vi "överinvesterat" i järnvägen, trots att den järnväg vi har knappt förändrats sen den byggdes. Den byggdes för att svara upp mot behoven som fanns i slutet av 1800-talet. Europa tar steget in i hållbara transportsystem, men vi i Sverige vill inte vara med. Vi tror fortfarande lastbil är lösningen. Trots att det är långsamt och enormt klimatosmart. Samma sak så bygger vi städer för bilar och inte för cykel/kollektivtrafik/människa. Varför? En viktig nyckel till ett hållbart samhälle är självklart hållbar infrastruktur.
Bostäder
Ungefär 8000 hyresrätter kommer byggas 2011. Samtidigt förväntas åtminstone omkring 100 000 ungdomar vilja flytta hemifrån. I Stockholm har det inte byggts studentbostäder på över 4 år, i Göteborg byggs visserligen studentbostäder, men långt ifrån det nuvarande behovet och ännu längre från det framtida. I Göteborg finns åtminstone 120 000 personer som inte har eget förstahandskontrakt. Visserligen är situationen inte lika extrem på mindre orter och samhällen men analysen är ändå klar; min generation (90-talisterna), som består av ca 1,1 miljon individer är första generationen som kommer ha det svårare än sina föräldrar att etablera sig på bostadsmarknaden. Det kommer bli den första generationen som får smaka på vad negativ utveckling betyder. Samtidigt säger vi att vi vill växa, bli fler och vi vill att företag ska etablera sig och växa. Ingenting kan växa om inte människor ens kan få tak över huvudet. Om folk inte kan bo kan inte företag bli till, kan inte tillväxt ske. Att säga att det är dags för ett miljonprogram 2.0 kanske låter drastiskt, speciellt med tanke på allt negativt som förknippas med miljonprogrammet, men det är de siffrorna vi rör oss i. Vi behöver omkring 1 miljon nya bostäder för att rymma alla som kommer att flytta hemifrån de närmaste åren. Dessa kommer främst behövas i storstäderna, som kommer växa ytterligare. Att ordna bostäder är en enormt viktig del av att skapa en hållbar och offensiv tillväxt.
Jag har ingen direkt uppfattning om hur det ligger till med byggandet i Stockholm, framför allt inte vad gäller byggandet av studentbostäder. Jag såg just det utlåtandet på en av webbsidorna när jag googlade. Jag har bara det nationella i siffror i huvudet. Men den stora problematiken med att det byggs få hyresrätter är att det gör det väldigt svårt för ungdomar att ta sig in på bostadsmarknaden, speciellt för de som inte har föräldrar som kan stå för kapitalinsatsen på minst 15% (vilket motsvarar ungefär 150 000 för en medelmåttig enrummare utanför Göteborgs centrum). Jag har föräldrar som sparat åt mig, men jag är långt ifrån de beloppen. Jag skulle personligen föredra en villa, men jag har inte pengar att efterfråga det. Det ser jag inget problem med. Problemet är när det inte finns någonting alls på bomarknaden som en hel grupp i samhället (ungdomar) har råd att efterfråga. För då kommer de inte att kunna skaffa eget boende, vilket är en rättighet som definieras i våra mänskliga rättigheter. Bostadsrätter är bra, men det blir ett problem när en boendeform marginaliseras trots att behoven finns. Se bara på efterfrågan på hyresrätter i centrala Stockholm. Det bevisar att efterfrågan inte är problemet.
Well, det där är inte helt sant. I Stockholm både har det byggts (Norra Stationsområdet) och kommer att byggas (KTH Campus Valhallavägen, Hjorthagen, Albano) studentbostäder i mängder. Visst att det byggs få hyresrätter, men det byggs betydligt mer bostadsrätter. I och med ett ökat utbud på bostadsrätter - som är betydligt lönsammare för byggföretagen och därmed i princip byggs per automatik - skapas det en omflyttning från hyresrätter till den mer trygga boendeformen bostadsrätt. Studier visar att en övervägande majoritet föredrar att äga sitt boende, och det gör även jag (som bor i hyresrätt). Anledningarna är för min del den lägre rörliga kostnaden, bostadsrättsområdens traditionella högre säkerhet och lägre brottslighet med mera.