En dikt om jämställdhet idag

I samband med att Pär Ström på sin blogg Genusnytt berör den extremt manshatande dramatiseringen av det redan misandriska SCUM-manifestet riktat till skolungdomar blev jag smått irriterad på den feministiska världsbilden. Här kommer ett av mina många mer poetiska debattinlägg:

Jag har fått höra att jag är del av ett mäktigt patriarkat, 
att jag fötts med guldsked och alla förmåner från start,
att jag har del i en världsomspännande kvinnomobbning
och ska känna skam och skuld som en riktig usling

Det pratas så fasligt om något osynligt glastak,
att kvinnor hindras med kön som enda orsak,
Men när IBM, HP och NY Times fått kvinnlig direktion
undrar jag om inte glastaket är en falsk konstruktion

Och i en tid när det är okej att proklamera "skär kuken av män!"
men att ens viska motsatsen ställer den som vågar helt utan vän,
när två tredjedelar av alla högre studenter är av kvinnligt kön
och kvinnliga ingenjörer tjänar genomsnittligt tusen kronor mer i lön

Då måste jag fråga om det verkligen är kvinnor som förtrycks
av onda män som förvägrar dem gott liv medan de vältrar sig i lyx?
Jag har ännu inte sätt ett bevis för denna patriarkala struktur
Det känns allt mer som att vi istället snart är i en matriarkal diktatur

Jag vill samtidigt uppmana till allmän bojkott av aktuell teater. Får skolor för sig att eleverna ska tvingas bevittna missandrin och manshatet uppmanar jag föräldrar att sätta ner foten och vägra skicka sina barn till skolan. Jag vill uppmana elever att i protest skolka eller än bättre gemensamt under första aktens första minuter ställa sig upp och tåga ut ur salen och vägra komma till undervisningen i skolan på en vecka eller månad med motiveringen att skolan ägnar sig åt könsförtryck och missandri. INGEN ska behöva bli förtryckt på skoltid, INGEN. Den här pjäsen förtrycker och förmedlar förtryckande propaganda. Hade det motsvarande varit okej att tvinga elever att se på en dramatisering av "Mein Kampf" eller "Breiviks manifest"? Skulle inte tro det. SCUM är exakt samma sak, fast byt ut "jude" eller "muslim" mot "man".


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0