Det är aldrig dags för ett könskollektiv

Det har varit en del diskussioner om olika nobelpris, nämligen litteraturpriset och fredspriset. Dagarna innan tillkännagivandet tar feministerna upp pennan och författar artiklar som motiverar varför det är dags för en kvinnlig pristagare. Jag personligen har deltagit i diskussioner om det här på newsmill och eftersom jag inte kommer på något annat att skriva om så får det bli en bloggpost om det också.

Jag måste säga att jag är djupt ledsen å alla feministers vägnar, men för mig kommer det aldrig bli dags för en kvinna, eller dags för en man att få nobelpris. Det hela är ganska enkelt, och det är svårt att skriva mer än några korta rader om det. Nobelpris får man som individ för något man åstadkommit under sitt liv, man ska absolut inte få det i egenskap av man eller i egenskap av kvinna. Att kvotera till ett pris känns både märkligt och konstigt. Pristagaren måste alltså vara en kvinna? Oberoende om det fanns bättre personer av annat kön? Jag är inte tillräckligt insatt för att avgöra. Men jag tror inte att feministiska debattörer heller är insatta. Kan inte kommiteerna får arbeta ostört med att ta fram den bästa kandidaten istället för att ta fram den politiskt korrektaste kandidaten?

Pris efter prestation, inte efter kön säger jag.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0