Med mer cykel kan mer pengar stanna i Sverige

På ecoprofile kan man läsa om varför cykeln är bra för svensk ekonomi.Artikeln inleds med att gå igenom hur bilism bidrar till att pengar förflyttas från Sverige till utlandet. Bilägare betalar förvisso mycket i skatt på exempelvis drivmedel, men hälften av pengarna går till oljeindustrin. Den industrin är inte lokaliserad i Sverige. Vidare betalar bilägaren pengar till biltillverkare, som också kan vara lokaliserade i helt andra länder. Vidare, de pengar som bilägaren betalar i skatt, hamnar sannolikt någon annanstans om de inte skulle gå till en bil. Kanske på den lokala krogen, eller kanske på HM. I varje fall är sannolikheten långt större att de i större utsträckning stannar i den lokala ekonomin och stärker Sverige än att de hamnar i internationella superkapitalisters händer.

Cykeln orsakar inte heller enorma trafikproblem som måste avhjälpas med förbifarter. Konceptet med förbifarter är ju att få människor att åka runt istället för igenom vilket gör att fler bara passerar istället för att stanna. Det påverkar centrums affärsliv. Det blir svårare att driva butiker och i exempelvis USA är city-döden faktum, gamla affärscentrum rena spökstäder. Affärslivet hamnar istället i stora köpcentra utanför staden, vilket ökar bilberoende, vilket i sin tur tvingar fler att skaffa bil, vilket medför att fler får mindre pengar att lägga i den lokala ekonomin, vilket bidrar att kapital och jobb flödar ut ur Sverige. En annan grej med de här köpcentran är att de är likadana. Likriktade och utbytbara. Samma affärer, samma kedjor, överallt. Det skapar en stor sårbarhet.

Ett ytterligare problem med bilar är de enorma parkeringar som krävs. Detta i kombination med parkeringsnormen gör att mycket utrymme i centrum måste användas till parkeringar, vilket gör de affärslokaler som blir kvar blir dyra eftersom de måste subventionera parkeringsplatserna som sällan ens går runt. Inte ens Nordstans parkering, som är ett av de få parkeringshus som faktiskt inte gör ekonomisk förlust, är ekonomiskt försvarbart eftersom det upptar plats som använd till affärer och kontor skulle inbringat långt mycket mer pengar. Cyklister däremot tenderar att åka genom istället för förbi. Cyklister tar också inte lika mycket yta i anspråk för att parkera sitt fordon. Dessutom har cyklisten inte lagt typ 50-100 kronor på att ta sig till affärerna, vilket gör att de har mer pengar att spendera. Det finns undersökningar som visar att cyklister förvisso handlar mindre, men eftersom de efterfrågar mindre parkeringsyta genererar de totalt sett mer vinst än bilägare per kvadratmeter.

Exempelvis Nordstan har 10% färre p-platser än Frölunda torg, men 60% högre omsättning. Nordstan är mer tillgängligt för cyklister, fotgängare, kollektivtrafiksresenärer än vad det är för bilister. För övrigt kan nämnas att Nordstans P-hus är ett av få som faktiskt inte går med förlust. Dock är det inte ekonomiskt försvarbart. Parkeringarna genererar långt mindre intäkter än vad kontor eller affärsverksamhet skulle göra. Med andra ord är det en dålig affär...

Det är värt att stanna upp lite extra vid Nordstan och fundera på varför det går så bra. Anledningen är att mycket människor rör sig där. Men varför rör sig mycket människor där? Kan det ha att göra med att man valt att aktivt motarbeta biltrafik, att det finns starka soppingstråk där det är i stort sett komplett bilförbud? Människor tenderar att tycka att biltrafik är störande mitt i shoppingen. I Göteborgs centrum är mycket av biltrafiken omdirigerad. Kvar är trevliga spårvagnar och cykeltrafik, samt viss nyttotrafik. På gågatorna är ingen annan trafik än fotgängare.

I vilket fall så kan minskad bilism vara en metod att hantera den globala ekonomiska instabiliteten. Mindre bil betyder att mer pengar stannar i Sverige, att mer pengar spenderas på lokala företag. En stark lokal ekonomi kan skapa arbetstillfällen även när de företag som är hårt bundna till den globala ekonomin skakar. Vidare är cyklister bättre anställda, de har betydligt färre sjukdagar och ökar produktiviteten.

Cyklism ger kort och gott styrka åt den lokala ekonomin, något som borde motivera kommuner att intensifiera satsningarna på cykeln, cykelinfrastruktur och cyklismen!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0