Jämställdhetsdebatten åter Ström-försörjd

Jag surfade slumpmässigt in på Genusnytt, och blev positivt överraskad. Ström har sen några veckor återupptagit sitt otroliga och fantastiska arbete för jämställdheten på sin blogg. Det har redan blivit sida upp och sida ner med varierande inlägg, och som vanligt belyses framför allt den obelysta delen av genusfrågan. Bra med åtminstone en blogg som tar tag i det journalisterna gärna struntar högaktningsfullt i att förmedla.

Men jag upplever också viss förändring. Det är inte lika tabu att kritisera det kvinnliga och det är inte lika tabu att prata om mäns problem. Så jag upplever att det rört på sig under bara några månader. På newsmill finns en ganska ny artikel som handlar om att kvinnodominansen i skolan orsakar att pojkar presterar generellt sett väldigt dåligt. Den togs emot på ett helt annat sätt än vad motsvarande åsikter togs emot vid årsskiftet. Jag tycker det är bra. Det visar att en sundhet börjar sprida sig. Det är okej att kritisera både män och kvinnor, kvinnligt och manligt. Det är okej att lyfta båda könens problem, i alla fall på Newsmill. Gammelmedia ligger alltid lite efter. Det är en bit kvar, men jag upplever förändring.

Jag upplever också att feminister har allt svårare att nå ut, att bli tagna på allvar. Mycket helt enkelt eftersom de är så långt ifrån vanliga svenssons vardag. De flesta kvinnor hatar inte sina män och de flesta män hatar inte sina kvinnor, och trenden är väl att folk har tröttnat på att träta om småsaker. En stor debatt som kvarstår är papparättsdebatten dock. Den är viktig och bottnar i en könsförtryckande lagstiftning som placerar mannen som en svag tvåa i föräldrarskapet. Tyvärr har feminister en förmåga att hamna där de behövs som minst. Exempelvis vill någon galenpanna till politiker jag inte minns namnet på lagstifta om könskvotering i bolagsstyrelser för alla bolag i hela EU. Som om inte EU hade nog med trassel... Blir nog mer blogg om just detta någon dag. Jag känner mest avsmak. Vad har politiker att göra med hur privata ägare väljer att driva sina egna bolag? När kommer nästa steg, typ att staten ska besluta företagens budgetar och vad överskottet används till. Eller vänta, det är ju redan på gång inom välfärdssektorn. Där ska staten besluta hur vinsten ska användas tycker vänstern. Värst vad attraktivt det är att sköta andras pengar. Varför inte skaffa sig lite egna istället?

Det får vara hur det vill med den saken. Hur som helst vill jag hälsa Ström välkommen tillbaka. Du tillför otroligt mycket och du gör ett grymt awesome jobb!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0