MP kräver köttfria dagar inom skola och äldrevård

Miljöpartiet är nog världens skummaste parti. Nivån är extremt ojämn. Jag höll på att få en chock av att läsa att MP kräver köttfria dagar inom skola och äldrevård. Fast det är ju MP, så egentligen är det inte så förvånande. Delar av partiet tycker att pappa staten ska bestämma allt åt alla små invånare så att de inte väljer fel. Så även denna gång.

Förslaget går ut på att först under hot om fängelse ta ut massor med skatt för att sedan använda denna för att tvinga befolkningen att äta på ett visst sätt. Det handlar om att med hjälp av våldsmonopolet skapa ofrihet för vanliga svenska skolbarn och gamla pensionärer och påtvinga dem mat de inte efterfrågar. Varför kan inte människor istället helt enkelt få behålla lite mer pengar och välja själva? Eller är det för stor risk att människor väljer "fel" då?

Missförstå mig inte. Jag är jättepositiv till att vegetarisk mat finns. Men jag tycker det luktar kommunism att tvinga människor att äta en viss diet utskänkt av staten. Varför kan det inte få finnas en vegetarisk meny och en köttmeny? Så kan människor få välja själva. Inför gärna miljön i ekonomisystemet så att omiljövänligt och ohållbart får ett högre, mer korrekt pris, men beröva inte människor deras fria val! Sluta upp med livsstilsterrorn, MP. Vad människor äter om dagarna är inte en fråga för klåfingriga politiker att tafsa på.


Kommentarer
Postat av: Erik Sandblom

Ja frivilligt är bäst. Men i skolan får man väl inte välja mat så mycket ändå, så vad spelar det för roll? En fiskrätt, en linssoppa och en vegoburgare. Vips, tre olika val varav ingen med kött. En enda dag i veckan kan jag tycka att det är vettigt.

Svar: Frivilligt är bäst. Hur man ska åstadkomma det i skolan lämnar jag som en öppen fråga. Egentligen tycker jag att det viktigaste problemet med skolmaten är att göra den aptitlig och näringsrik, det är den inte idag. Så länge den inte är det spelar det ingen roll vad som är i den egentligen, eftersom ungarna helst slipper äta den...
Johannes Westlund

2012-10-04 @ 22:22:30
URL: http://eriksrailnews.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0