Bilist - högsta mognadsgraden?

Jag kommer ihåg när jag läste en bloggpost av Erik Sandblom för ett tag sedan. Den jämför på ett ganska lekfullt sätt barn och vuxna i trafiken med anledning av lite kul kommentarer från NTF. Kanske är det inte de vuxna bilisterna som mognat till det högsta stadiet av mental utveckling?

I alla fall jag har börjat undra nu på senaste tiden. Jag läser idag på GP en artikel som handlar om att trängselskatt-projektet ser det som nödvändigt att bevaka betalstationerna med väktare för att kunna säkra att systemet inte blir saboterat av medborgare som inte respekterar de beslut som tagits. När jag läser kommentarsfältet minskar inte min undran. De som kommenterar verkar över lag tycka att det är rätt att tillgripa vandalism, våld och skadegörelse när demokratiska beslut inte blev som man själv tycker. Och det är ju ingen hemlighet vilka som ogillar beslutet om trängselskatt, det är bilisterna.

Det tycks vara ett återkommande tema bilister kör med rent generellt. När det inte passar skiter man i det som är gemensamt överenskommet genom våra folkvalda. Passar inte hastigheterna körs det för fort tills gränserna höjs. Passar inte övergångsställen mejar man ner fotgängare tills de tas bort. Och passar inte trängselskatt så funderar man alltså på att tillgripa sabotage. Lite lätt anarkiskt kan jag känna. Vad det säger om vissa bilister lämnar jag upp till läsaren att fundera över.

Hur som helst är trängselskatt i Göteborg ett faktum som inte kommer hindras av löjliga och antidemokratiska sabotage och vandliseringsaktioner. Ju mindre skada som systemen drabbas av desto mindre kommer det att kosta och desto mer pengar kommer kunna användas till fler bra åtgärder som exempelvis får trängselproblemen under kontroll. Låt oss omfamna denna kloka förändring i Göteborg och glädjas åt de satsningar förändringen möjliggjort, samt klura på hur vår stad ska bli ännu mer attraktiv och trevlig att vara en del av.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0