Innebär ett hållbarare transportsystem sämre livskvalitet?
Söndagskrönika! För alla er som inte kan bärga sig tills imorgon kanske det här kan vara välkommen distraktion? Hur som helst vill jag önska alla läsare God Jul! Hoppas alla får det trevligt. Men först, själva krönikan:
Ibland kan det tyckas som att hållbarhet i stort sett bara handlar om att välja bort, att leva uppoffrande och förneka sig själv livets goda. När det gäller transport specifikt gror uppfattningen att det handlar om att välja bort alltifrån komfort och bekvämlighet till mobilitet och frihet. Men är det verkligen sant att det förhåller sig så?
Jag tycker inte att det entydigt är så. Jag tänker ta ett exempel där ett hållbart transportsystem innebär ett bekvämare liv för mig. Den här julen valde jag nämligen att beställa en stor del av alla julklappar hem. Istället för att jag ska ta en bil till ett stort köpcentrum, åka runt till de olika ladorna separerade av enorma parkeringar och slutligen bestämma mig för att åka till nästa köpcentrum så hittade jag det jag ville ge bort på Internet. Jag kan promenera eller cykla till utlämningen som ligger några hundra meter från bostaden för att hämta det. Jag tycker det verkar bra mycket mer bekvämt än att trängas med massor stressade människor i trånga gallerior.
Okej, jag vet, paketen måste ta sig till mig. Det är ju inte alltid så miljövänligt. Men jag vill argumentera för att det är betydligt bättre än vad som gäller för produkterna som är köpta i köpladorna. När jag beställer hem gäller nämligen att många paket samåker, nästan hela vägen. Istället för att jag och min granne ska ta varsinn bil till en köplada någon mil bort så kommer våra respektive ordrar nästan fram till dörren. Det ordnar distributörerna åt oss, så jag behöver inte veta att min granne också har beställt paket.
Dessutom finns en enorm potential till effektivisering. Idag går det mesta på lastbil. Det kan lika gärna köras på tåg fram till staden och sedan distribueras ut, ända till min dörr kanske, med hjälp av cykeltransport. Ju större del av den totala transporten som ligger hos specialiserade transportörer desto större möjligheter att enkelt genomföra effektivisering finns. Det är lättare att säkerställa att 10-100 företag har bra policies, fordonsflottor, välutbildade förare och så vidare än att försöka få samma effekt på 9 miljoner svenskar.
Det finns många fler exempel på hur man kan minska sitt behov av att resa utan att inskränka bekvämlighet och frihet. Allt fler reser allt mindre fysiskt och allt mer med elektroner via Internet. Istället för att åka till någons källare och spela TV-spel kan vi numera sitta och spela datorspel med varandra trots att man inte är på samma plats. Vill jag ha tag på information måste jag inte längre åka till biblioteket, jag kan googla, eller låna eböcker. Vill jag köpa digitala produkter kan jag (efter att laglydigt betalat) ladda hem det istället för att åka till en affär och hämta en plastdisk. Alltifrån musik och film till datorspel är allt oftare ett musklick snarare än en bilresa bort. Det är bekvämare och bättre, min frihet minskar inte. Jag kan bara vara lite mera lat.
Ytterligare ett exempel på hur man kan tänkas välja hållbarhet utan att offra bekvämlighet och frihet finns i arbetslivet. Många arbeten är av det slaget att man kan arbeta vart som helst, det finns inget egentligt behov av att varje dag arbeta vid samma skrivbord. Några dagar i veckan kan det i framtiden tänkas att de flesta arbetar på annan plats såsom på ett närliggande kontorshotell på promenadavstånd eller vart det nu råkar passa. Internet ger alla kopplingar man behöver för att kunna göra det egna arbetet. Möten förläggs till särskilda dagar då man är på arbetsplatsen. Det är inte en helt dum idé ur produktivitetssynvinkel, då man på en arbetsplats ofta blir störd av kollegor som tittar in med en fråga eller någon fundering.
Detta är bara några tänkbara fall där det är en trevlig vinst med att välja att leva lite mindre bilberoende i dagens samhälle, med den glesa och bilcentrerade struktur som härskar. En tendens som jag tror kommer tillta i styrka är att städernas struktur radikalt förändras för att fungera med mindre transportresurser. Istället för att alla ska bo långt från allt kan man bygga så att alla har nära till det mesta, såsom dagis och handel. Då blir det automatiskt ännu mera bekvämt att göra sig mer och mer oberoende av bilen.
Jag tror inte att vi måste ge upp vår möjlighet till mobilitet och frihet, bekvämlighet och komfort för att skapa ett hållbart transportsystem. Är vi kreativa och smarta kan vi behålla allt det, och rent av få ett bekvämare och friare liv totalt sett. Den springande punkten är att vi inte måste demonstrera vår mobilitet i tid och otid. Att man kan vara mobil är inte samma sak som att man måste ta varje tillfälle i akt att bevisa det.
Det märks att du inte vet ett dugg om hur modern logistik ser ut idag !
Du skriver att gods ska "transporteras till staden" med ett tåg.., sedan kan man med "cykeltransport" leverera enskilda försändelser.
Visst, det kanske skulle funka i Byköping med 150 invånare år 1955 men Göteborg ser lite annorlunda ut i nutid.
Ett tips om du är intresserad av att lära dig mera är att söka jobb inom trafikplanering, transportledare, speditör etc.