"Styr och ställ" är inte en satsning på cyklister
Västsvenska paketet ska enligt sitt eget reklammaterial vara en satsning för att omforma resandemönster i västsverige, mestadels i Göteborgsregionen. Stora och tunga poster är busskörfält, pendeltåg, västlänken, biltunnel och ersättning av en gammal bilbro med ny bilbro. Över lag är det bra och välbehövliga satsningar, exklusive extra biltunnel. Men något som också hänger med som ett slags grönt mantra är cykeln. Det står i det reklammaterial jag fått hemskickat att det ska satsas på cylister. Men det står liksom inte vad som ska göras. När det gäller kollektivtrafik och biltrafik så är saken klar. Det står tydligt vilken bro som ska bytas, vilka spår som ska dras, vilka tunnlar som ska grävas och vilka busskörfält och terminaler som ska byggas. Men cykeln då?
Sen har det krypt fram lite vad dessa satsningar på cyklister består i. I Göteborg handlar det mest om det lika berömda "Styr och ställ". Rack med lånecykelställ skjuter upp som svampar överallt i centrum, och det är ju positivt i någon mening, men jag förstår inte hur jag som cyklist i Göteborg gynnas av det. För oss som är cyklister betyder det att vanliga cykelparkeringar får stå tillbaka för "Styr och ställ" i attraktiva lägen. En massa parkeringar som bara de som kör "Styr och ställ" kan använda, inte vi som använder cykeln hela vägen från A till B. Det betyder också en ökning av ovana cyklister utan att infrastrukturen dimensioneras för att hantera ökad mängd cyklister med ökad spännvidd vad gäller förmåga och vana. Det blir alltså svårare att ta sig fram.
Vilka är då "Styr och ställ" till för? Jo de är till för de som använder bil eller kollektivtrafik huvudsakligen men som vill kunna cykla sista hundra metrarna när det är okej väder. Det är alltså en satsning på motorburna resenärer. Igen ser man hur mycket varmluftslott detta med cykel är.
Vad är en satsning på cyklister då? Det är riktiga stöldsäkrade och väderskyddade parkeringar i attraktiva lägen som är öppna för alla, inte bara de som åker med en enda aktörs "låne"cyklar. Det är cykelvägar med jämn beläggning och gott underhåll året om. Det är att tilldela cykeln effektiva rutter och prioritering. Att ställa ut "Styr och ställ"-cyklar är en bra åtgärd för att öka servicen för motorburna trafikanter, men för cyklister innebär en ensidig satsning på lånecyklar en försämring. Jag är inte emot "Styr och ställ", jag är emot det ensidiga fokuset. "Styr och ställ" kan bli jättebra men inte ensamt. Det kan bara utgöra en mindre del av satsningarna om det ska bli bra. Det krävs ett helhetsgrepp. Annars blir det bara en rak och ren försämring för oss som cyklar.
Tillåt mej bara att le lite åt epitetet "motorburna trafikanter" på gående och kollektivresenärer. :)
Det finns en förhistoria till "Styr & Ställ" som jag vill reflektera över.
På 70-talet reparerade alternativgrupper i bl.a. Stockholm och Köpenhamn gamla cyklar, målade dem vita och ställde sedan ut dem på strategiska platser i stan som lånecyklar. När det begav sig ansågs det nog bland folk i allmänhet som ett rätt udda
tilltag. "Lånecyklar, på stan?"
Dessvärre utsattes cyklarna för en del vandalisering, och många av dem hamnade efterhand i olika vattendrag i stan.
Så när nu iden återuppstod, denna gång i kommunal regi, blev jag lite förundrad. Kommer det att verkligen att fungera, hur kommer det se ut i kanalerna efter en säsong? Glädjande nog verkar dock mina farhågor vara ogrundade. Det hela ser ju ut att fungera alldeles utmärkt. Ibland behöver företeelser några årtionden på sig att mogna. God jul!
Hej, känns konstigt när du säger att Göeborgs stad inte gjort något för cyklister
Gå gärna in på goteborg.se/trafik/cykel och ttta
50 miljoner satsades 2012 och lika mycket kommer att satsas i går.
Vad grundar du dina antagenade på kan man undra?
Jag försöker inte lura någon, bara berätta hur det förhåller sig. per invånare satsar Stockholm mindre än Göteborg. Det finns massor att göra men det är gjort en hel del också. Kom med bra och konstruktiva förslag istället för att klaga allmän, det är så himla trist med allmänt gnäll.
Förslå konstruktiva saker på www.forslagsladan.nu
Jag cyklar själv och vet att på sina ställen är det lite marigt. Just därför är det så kul att just nu händer det väldigt mycket på cykelsidan i staden.
Håll dig till fakta och konstruktiva saker. Floskler och allmänt gnäll leder ingenstans. vad gör du själv för att det ska bli bättre ?
Va bra, kul att få lite förslag. Tillsammans med de ca 2000 andra förslag som kommit in från cyklande Göteborgare försöker vi nu göra upp planer som ska ge åtminstone några det de önskar under 2013.
vad gäller pengar så ska du prata med dina valda politiker, de beslutar om pengar som vi sedan får hantera.
Här finns många duktiga experter men vi vill gärna ha till samtal så att vi gör bra och rätt saker därute. Ha en trevlig helg!
Det är väl helt rätt att satsa på motorburna trafikanter så att de börjar cykla istället! :)
En majoritet använder sig inte av cykling tyvärr. Jag tror inte det handlar om avstånd eller väder utan om kultur. En undersökning som kommunen gjorde visade att nästan alla har åkt bil eller kollektivt eller gått till fots senaste månaden. Men inte ens hälften hade cyklat. Mitt Romney-metoden för ökad cykling. Ecoprofile
Så det är en väldigt god idé att försöka nå nya målgrupper, och lånecyklar är nog ett bra sätt.
Kanske inte bara för förtappade motorburna buss- och spårvagnsresenärer och, nota bene, bilister. Gående kan ju också använda lånecyklarna.