"Styr och ställ" är inte en satsning på cyklister

Västsvenska paketet ska enligt sitt eget reklammaterial vara en satsning för att omforma resandemönster i västsverige, mestadels i Göteborgsregionen. Stora och tunga poster är busskörfält, pendeltåg, västlänken, biltunnel och ersättning av en gammal bilbro med ny bilbro. Över lag är det bra och välbehövliga satsningar, exklusive extra biltunnel. Men något som också hänger med som ett slags grönt mantra är cykeln. Det står i det reklammaterial jag fått hemskickat att det ska satsas på cylister. Men det står liksom inte vad som ska göras. När det gäller kollektivtrafik och biltrafik så är saken klar. Det står tydligt vilken bro som ska bytas, vilka spår som ska dras, vilka tunnlar som ska grävas och vilka busskörfält och terminaler som ska byggas. Men cykeln då?

Sen har det krypt fram lite vad dessa satsningar på cyklister består i. I Göteborg handlar det mest om det lika berömda "Styr och ställ". Rack med lånecykelställ skjuter upp som svampar överallt i centrum, och det är ju positivt i någon mening, men jag förstår inte hur jag som cyklist i Göteborg gynnas av det. För oss som är cyklister betyder det att vanliga cykelparkeringar får stå tillbaka för "Styr och ställ" i attraktiva lägen. En massa parkeringar som bara de som kör "Styr och ställ" kan använda, inte vi som använder cykeln hela vägen från A till B. Det betyder också en ökning av ovana cyklister utan att infrastrukturen dimensioneras för att hantera ökad mängd cyklister med ökad spännvidd vad gäller förmåga och vana. Det blir alltså svårare att ta sig fram. 

Vilka är då "Styr och ställ" till för? Jo de är till för de som använder bil eller kollektivtrafik huvudsakligen men som vill kunna cykla sista hundra metrarna när det är okej väder. Det är alltså en satsning på motorburna resenärer. Igen ser man hur mycket varmluftslott detta med cykel är.

Vad är en satsning på cyklister då? Det är riktiga stöldsäkrade och väderskyddade parkeringar i attraktiva lägen som är öppna för alla, inte bara de som åker med en enda aktörs "låne"cyklar. Det är cykelvägar med jämn beläggning och gott underhåll året om. Det är att tilldela cykeln effektiva rutter och prioritering. Att ställa ut "Styr och ställ"-cyklar är en bra åtgärd för att öka servicen för motorburna trafikanter, men för cyklister innebär en ensidig satsning på lånecyklar en försämring. Jag är inte emot "Styr och ställ", jag är emot det ensidiga fokuset. "Styr och ställ" kan bli jättebra men inte ensamt. Det kan bara utgöra en mindre del av satsningarna om det ska bli bra. Det krävs ett helhetsgrepp. Annars blir det bara en rak och ren försämring för oss som cyklar.


Kommentarer
Postat av: Ragnar

Kanske inte bara för förtappade motorburna buss- och spårvagnsresenärer och, nota bene, bilister. Gående kan ju också använda lånecyklarna.

Svar: Så sant, så sant. Styr och ställ etableras dock inte i områden där människor bor utan i centrum, där boendetätheten är låg generellt. Så majoriteten av alla gående har ju också kommit någonstans ifrån, exempelvis från pendeln eller motorvägen. Även om man är gående en stund mellan. Alltså är det en service till motorburna resenärer primärt.
Johannes Westlund

2012-12-20 @ 23:26:03
Postat av: Ragnar

Tillåt mej bara att le lite åt epitetet "motorburna trafikanter" på gående och kollektivresenärer. :)
Det finns en förhistoria till "Styr & Ställ" som jag vill reflektera över.
På 70-talet reparerade alternativgrupper i bl.a. Stockholm och Köpenhamn gamla cyklar, målade dem vita och ställde sedan ut dem på strategiska platser i stan som lånecyklar. När det begav sig ansågs det nog bland folk i allmänhet som ett rätt udda
tilltag. "Lånecyklar, på stan?"
Dessvärre utsattes cyklarna för en del vandalisering, och många av dem hamnade efterhand i olika vattendrag i stan.
Så när nu iden återuppstod, denna gång i kommunal regi, blev jag lite förundrad. Kommer det att verkligen att fungera, hur kommer det se ut i kanalerna efter en säsong? Glädjande nog verkar dock mina farhågor vara ogrundade. Det hela ser ju ut att fungera alldeles utmärkt. Ibland behöver företeelser några årtionden på sig att mogna. God jul!

Svar: Lösningen som sådan fungerar säkert utmärkt för de som har användning för den, dvs bilister och kollektivtrafikresenärer samt turister. Det jag vänder mig emot är att den lanseras som en stor del av satsningen på cyklister. Det är inte en satsning på cyklister. Satsningen borde beskrivas som vad det är, en extraservice för primärt motorburna trafikanter.
Johannes Westlund

2012-12-22 @ 10:02:41
Postat av: Eva Eriksson

Hej, känns konstigt när du säger att Göeborgs stad inte gjort något för cyklister
Gå gärna in på goteborg.se/trafik/cykel och ttta
50 miljoner satsades 2012 och lika mycket kommer att satsas i går.
Vad grundar du dina antagenade på kan man undra?

Svar: Jag skriver rent tekniskt sett inte att Göteborg inte satsar på cyklister, bara att västsvenska paketet innehåller väldigt lite cykelsatsningar jämfört vad reklammaterialet får det att framstå som (och vad som är motiverat).
Du lyckas i och för sig själv bra med att visa hur lite Göteborg satsar på cyklister. Jag tolkar dig som att 50 miljoner är alla satsningar på cykling, både de som sker inom ramen för västsvenska paketet och de som sker utöver. 50 miljoner är inte särskilt mycket pengar. Per capita är det 100 kr om man bara räknar Göteborgs kommun. Som jämförelse kostade Partihallsförbindelsen ungefär 567 miljoner per år. All cykelinfrastruktur fick alltså 50 miljoner kronor i Göteborg, medan ett enda projekt för bilar inom västsvenska paketet fick 567 miljoner kronor per år utöver alla miljoner som läggs det vanliga kommunala vägnätet i drift, underhåll och investeringar. Jämfört enbart med Partihallsförbindelsen får cykelinfrastrukturen alltså en hel tiopotens mindre resurser. Jag vet inte vem du försöker lura när du pekar på kaffepengarna 50 miljoner kronor och vill få det till en dundersatsning. Det är mindre än Stockholms hittepåmiljard (cykelmiljarden) och den var ändå en spottloska rakt i ansiktet på oss cyklister.
#Trafikmaktsordningen...

Jag vill rekommendera dig att läsa Krister Isaksson, cykelexpert och tidigare verksam vid trafikkontoret i Stockholm, för att få ett initierat perspektiv på hur cykelinfrastrukturen (inte) prioriteras.
http://www.kadens.se/blogs/kristerisaksson/index.htm
Johannes Westlund

2013-01-24 @ 13:20:15
Postat av: Eva Eriksson

Jag försöker inte lura någon, bara berätta hur det förhåller sig. per invånare satsar Stockholm mindre än Göteborg. Det finns massor att göra men det är gjort en hel del också. Kom med bra och konstruktiva förslag istället för att klaga allmän, det är så himla trist med allmänt gnäll.
Förslå konstruktiva saker på www.forslagsladan.nu
Jag cyklar själv och vet att på sina ställen är det lite marigt. Just därför är det så kul att just nu händer det väldigt mycket på cykelsidan i staden.
Håll dig till fakta och konstruktiva saker. Floskler och allmänt gnäll leder ingenstans. vad gör du själv för att det ska bli bättre ?

Svar: Det känns väldigt missriktat att beskylla mig för "allmänt gnäll" . På den här bloggen finns många bra förslag. Men tycker inte du att det är väldigt talande att cyklister för att få en godtagbar infrastruktur måste lägga förslag i en låda? En infrastruktur som fungerar tycker jag staden har skyldighet att erbjuda utan att medborgarna ska behöva påpeka det. Jag vägrar tro att trafikkontoret har så inkompetenta medarbetare att de behöver få förslag i en låda för att klara av att göra cykelbanor som inte tar slut i tomma intet eller försätter folk i ren livsfarliga situationer. Det är inte bristen på saker att åtgärda, utan bristen på prioritering och finansiering som är problemet. Om bristen ändå är kunskap så kopiera Holland, läs lite av cykelforskaren Anna Niska vid VTI och headhunta Krister Isaksson.
Sedan håller jag mig till fakta, eller är du av en annan åsikt att Partihallsförbindelsen enbart fick 10 gånger mer pengar per år än vad som läggs på all cykelinfrastruktur i hela standen? 50 miljoner är kaffepengar när det gäller infrastruktur och det vet du likaväl som jag.

Men för att ta några konkreta problem ur högen:
- Asfaltera cykelbanan södra vägen. Lervälling är inte godtagbar vägbeläggning.
- Ordna upp trafikljusen vid Kobbarnas väg samt Redbergsplatsen så att cyklister slipper vänta löjligt länge.
- Asfaltera om cykelbanan mitt i Vasagatan.
- Bygg ett rejält uppvärmt cykelgarage vid Nordstan.
- Ordna fram fler väderskyddade cykelparkeringar i hela Göteborg.
- Säkerställ att TA-planerna vid vägarbeten erbjuder vettig omdirigering för cyklister.
- Börja sopsalta gatorna som Linköping exempelvis gör på många ställen. Det är ju hela 10 år sedan Anna Niska släppte rapporten som visade hur stora fördelar metoden har för snöröjning.
- Tvinga fram några lågbroar för åtminstone GC över till frihamnen och Hisingen.
- Ta bort alla stenbumlingar/betongsuggor/grindar som står i vägen på cykelbanan. Dessa utgör en reell fara för cyklister och orsakar mycket skador.
- Se till att cykelbanan som blev helt uppgrävd i Munkebäck längs Torpavallsgatan blir färdigställd. Hela bygget liksom dog så fort bilvägen var färdig (suprise liksom). Nu står cykelbanan halvt uppgrävd som en hinderbana och inte en själ är där och jobbar med den.
- Gör regelbundna beläggningskontroller och agera när cykelbanan börjar bli söndertrasad av lappar och lagningar.
Johannes Westlund

2013-01-24 @ 16:06:58
Postat av: eva eriksson

Va bra, kul att få lite förslag. Tillsammans med de ca 2000 andra förslag som kommit in från cyklande Göteborgare försöker vi nu göra upp planer som ska ge åtminstone några det de önskar under 2013.
vad gäller pengar så ska du prata med dina valda politiker, de beslutar om pengar som vi sedan får hantera.
Här finns många duktiga experter men vi vill gärna ha till samtal så att vi gör bra och rätt saker därute. Ha en trevlig helg!

Svar: Vilket osökt för oss tillbaka till kärnfrågan. Det är mycket snack och lite verkstad när det gäller cykelinfrastruktur i Västsvenska paketet. Det var ju själva poängen i inlägget.
För att få lite tillförlitlig data på om ni gör rätt så föreslår jag att ni sätter upp permanenta mätpunkter på minst lika många ställen som ni har mätpunkter för bilar. Jag vill minnas att det finns ett hundratal sådana för bil och typ 3 för cyklar. Om antalet cyklar ökar så betyder det antagligen att ni gjort rätt.

Ha en trevlig helg du med!
Johannes Westlund

Postat av: Erik Sandblom

Det är väl helt rätt att satsa på motorburna trafikanter så att de börjar cykla istället! :)

En majoritet använder sig inte av cykling tyvärr. Jag tror inte det handlar om avstånd eller väder utan om kultur. En undersökning som kommunen gjorde visade att nästan alla har åkt bil eller kollektivt eller gått till fots senaste månaden. Men inte ens hälften hade cyklat. Mitt Romney-metoden för ökad cykling. Ecoprofile

Så det är en väldigt god idé att försöka nå nya målgrupper, och lånecyklar är nog ett bra sätt.

Svar: Jag är inte emot styr och ställ, men jag tycker att man ska vara ärlig med vad en satsning är och vem den riktar sig till. Styr och ställ är ett sätt att utöka service till kollektivtrafiksresenärer och bilister. Det betyder inte att den är fel per sé, men det är inte en satsning som gynnar oss egentliga cyklister och bör alltså inte marknadsföras som en sådan.
Johannes Westlund

2013-04-10 @ 06:51:33
URL: http://eriksrailnews.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0