Kvinnorörelsen tydligen bara uppskattad i sängen, eller?
Ett företag som heter Allbright har haft en synnerligen märklig reklamkampanj. De upprör sig över att över 100 företag i Sverige har en helt manlig ledning. Deras VD Rebecca Lucander tycker att det är absurt att det förhåller sig på detta sätt. Detta uttrycker företaget genom att namnge alla 100 bolag och över i fetad stil skriva "100 börsbolag som tycker att den bästa kvinnorörelsen är i sängen".
Det är ju inte utan att man tas av hur smaklöst det är. Man tillskriver de onda 100 företagen en åsikt som de sannolikt inte har, bygger upp en halmdocka, och dessutom försöker man sig på att få in ett slag under bältet genom association med sex. Det är ju absurt att påstå att företagen bara uppskattar kvinnan i sängen bara för att man inte har kvinnor i ledningsgruppen! Många sätt kan man tolka statistik på, men det här sättet tar nog priset. Det finns som vi alla vet lögn, förbannad lögn och statistik, men frågan är om inte detta är en klass för sig.
Det är faktiskt ganska allvarliga anklagelser man kommer med, och jag undrar om man har ordentligt på fötterna. Man anklagar ju hela ledningsgrupper för att se kvinnor som sexobjekt! Har man stöd för det?
Granskar man Allbright så ser man att företaget sysslar med att öka andelen kvinnliga ledare i näringslivet. Hela deras koncept är alltså faktiskt att ägna sig åt kvinnocurling och mansdiskriminering. Det gör ju reklamkampanjen lite mera begriplig. Är det inte det psykologiska fenomenet projektion vi ser? Jag menar, det är ju tämligen uppenbart att Allbright inte är så jämställda de heller, vilket för övrigt gör deras tjat om jämställdhet tämligen tomt. Tittar man på det hela med sina kritiska glasögon på ser man tydligt att det inte är de 100 bolag som anklagas för att bara gilla kvinnor i sängen som är ojämställda. Det är istället Allbright som verkar tycka att den bästa mansrörelsen är i sängen.
1-0 till jämställdismen på självmål där tror jag.