"Låne"cyklarna

Jag fick för mig att jag skulle kolla på vad det kostar att "låna" cykel i Göteborg. Det finns ju ett utmärkt "låne"system som heter "Styr och ställ". Så jag surfar in på hemsidan och läser på. Det visar sig att man får "låna" cykeln en halvtimma i stöten om man löser ett abbonemang som kostar 10 kr för 3 dagar eller 250 kr för en säsong. Efter den första halvtimman måste man betala per halvtimma. Det stiger snabbt till 40 kr/halvtimma! Jag inser att de flesta inte cyklar mer än 30 minuter, men jag tänkte räkna ut vad det skulle kosta att "låna" en cykel av "Styr och ställ" ett dygn. Det kostar 1830 kr.

Det är ganska mycket pengar. Jag surfade in på Hertz och låtsades att jag var 25 år gammal och att jag skulle hyra bil ett dygn. För de pengarna skulle jag kunna hyra några av deras dyrare åk. För drygt halva priset skulle jag få hyra en vanlig "standardbil" ett dygn. Jag kanske är helt dum i huvudet men om jag hyr en cykel vill jag ju åtminstone ha tillgång till samma cykel hela dagen. Jag vill kunna använda den som ett individuellt fordon och upptäcka alla delar av staden, och kunna parkera precis bredvid det trevliga caféet som jag råkade cykla förbi oavsett om det finns en lånecykelstation i närheten. Precis som man skulle använda en hyrbil. Det är inte kompatibelt med Styr och ställs idé om hur man ska använda cykeln. Den ska användas som en lite friare buss. Man får visserligen välja vilken station man ska till och exakt när avgången sker, men likförbaskat så ska man ta cykeln från en plats som man inte är på till en plats man inte vill till. Istället för att cykla dörr till dörr.

Jag fattar inte att det är dyrare att hyra en cykel än att hyra en bil. Nästan dubbelt så dyrt. Det övergår mitt förstånd. Det är helt sanslöst!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0