Elbilar ännu inte attraktiva

På SvD näringsliv kan man i en artikel (eller ja, analys kanske man borde kalla det) läsa om vad en näringslivsreporter tror om elbilar. I stort sett handlar det om lite siffror och lite fritt tänk. Trots en elbilssubvention har det under årets två första månader sålts färre elbilar än föregående år och oavsett är elbilsförsäljningen extremt begränsad jämfört med försäljningen av vanliga bilar. Det skiljer typ tre tiopotenser mellan totala antalet sålda bilar och antalet sålda elbilar. I siffror var det 39421 bilar totalt varav 25 elbilar vilket är samma sak som att säga 0,06 procent. Med andra ord en löjligt liten andel.

Artikelförfattaren går så långt som att kalla det flopp och fjasko. Och jag är böjd att hålla med. Han skriver uttryckligen att han inte tror på elbilar, i det korta perspektivet. Det handlar om flera saker. Batterikapaciteten är liten vilket ger en hämmande effekt. Han skriver inte vad skälet till det är, men det har jag en tes om. Vi får nämligen inte glömma att vi bor i Sverige och att vi här köper bilar "utifall att". Oavsett om vi 99,9% av vårt liv aldrig någonsin kommer behöva köra längre än 3 mil till jobbet i stöten får vi för oss när vi köpet bilen att vi ska montera takbox, dra husvagn och ett extra släp på det (vilket inte ens är lagligt), packa bilen full till bristningsgränsen med människor och packning och sedan köra ekipaget i historiens värsta snöstorm på isgata i uppförsbacke! Ja, man hör ju hur det låter. Och det är inte jag som kommit på detta, utan mannen som "upplyste" mig heter John Holmberg och är professor i fysisk resursteori och vicerektor vid Chalmers.

En annan sak är prisnivån. Många elbilar ligger i prisläget 300 000 eller mer, vanligen över 350 000 kr. Det finns också möjlighet att leasa bilen för 14 000 kr PER MÅNAD! Som artikelförfattaren också anmärker är det typ mer än en paradvåning på östermalm. Inte ens PR-byråer och liknande köper eller leasar elbilarna bland annat för att de är så fruktansvärt dyra.

Sista aspekten som jag tänker dra upp rör infrastrukturen. Elbilar kräver annan infrastruktur än konventionella bilar. Laddtiderna för en bil är uppemot 9 timmar, att jämföra med "laddtiden" för en "vanlig" bil som snarare räknas i minuter. Lösningen på detta är att parkeringar också är laddstationer. Men detta är ännu inte utbyggt. Många "vanliga" parkeringar och parkeringshus saknar laddstationer. Det är orealistiskt just nu att det skulle byggas ut på parkeringar vid arbetsplatserna och ännu mer orealistiskt att det skulle byggas ut på boendeparkeringarna till lägenheter. De enda som realistiskt kan äga en elbil är alltså villaägare som själva kan ordna uttag på rätt ställen. Och då måste dessa samtidigt kunna parkera där det går att ladda bilen.

Med andra ord är det rätt förståeligt att elbilen inte är så attraktiv. Det saknas vitala komponenter för att göra den attraktiv. Den är liksom lika attraktiv som en etanolbil utan mackar med etanolbensin eller en bensinbil utan bensinmackar. En vacker dröm som ser fin ut på skrivbordet men som inte fungerar för vanliga människor.

Vill man öka antalet bilar är det rätt tydligt vad som måste till. Bättre batterier, prestanda och pris kombinerat med infrastruktur som är avpassad för elbilsanvändning. Men jag tycker frågan med elbil blivit något komplicerad. Teknologin upplevs som "ren" och positiv. Men för det första måste elen produceras någonstans. Detta någonstans är i Sverige till hälften i kärnkraftverk som efterlämnar radioaktiva ämnen i tusen år ungefär som vi inte har en aning om vad vi ska göra med. Vi gräver ner både det occh våra huvuden i sand och hoppas på att det kommer fungera. Dock finns inga garantier. Elen kommer också genereras från kolkraft och liknande smutsiga källor som vi importerar ifrån till viss del. Resten kommer fördela sig på vatten och vind i stort sett. Det är med andra ord tämligen säkert att elen till bilen är fruktansvärt oren även om bilen inte släpper ut något där den är.

För det andra måste elen lagras. Till detta används batterier. Dessa konstrueras av lithium om jag inte minns fel, som är ett bristmaterial som är svårt att få tag på och som det finns relativt lite av i jordskorpan. Användningen är slitande på batteriet som förlorar sin laddförmåga gradvis. Jag gissar nu, men jag tror det är komplicerat och svårt att återvinna batterierna. Sannolikt går här material till spillo. Vi minskar alltså konsekvent vår resurs vilket medför att den förr eller senare tar slut.

Sen finns det ytterligare problem, såsom att bilar normalt kräver 5 kubikmeter olja för att produceras och trängseln samt säkerhetsriskerna de utgör. Jag skulle vilja se mer av livscykelanalyser och samhällskostnadsestimeringar för att hundraprocentigt stödja elbilarna, till skillnad från vår miljöminister som tycker att vi ska hata utsläppen och inte bilarna. Ur ett hållbarhetsperspektiv är det dock långt ifrån säkert att bilen någonsin kommer fungera. Men jag vill inte sälla mig till bilkritikerna heller för jag tror på teknologisk utveckling och jag tror att bilen har en plats i infrastrukturen. Därmed inte sagt att den ska vara det dominerande trafikslaget som idag.

Som jag bloggat om tidigare drömmer jag mig bort till en tid när bilar i stil med Urbee trafikerar städerna. Små bilar med få hästkrafter och mindre efterfrågan på yta. Jag vill se ett förbud mot de ett ton tunga plåtlådorna som idag tillåts göra innerstäder till rena dödsfällorna för oskyddade trafikanter. För mig är rätten att ta sig fram säkert oändligt mycket mer värd att prioritera än någon diffus rätt att framföra livsfarliga mordvapen. Jag inser såklart att det idag inte är realistiskt, det är bara att acceptera. Men jag tänker fortsätta drömma om ett samhälle där städerna är säkra och befriade från bullriga och livsfarliga plåtlådor som dessutom förorenar luften. Ett samhälle som är lika mysigt som en stad på natten, när bara enstaka taxibilar syns till. Det är en ren njutning att på cykel glida fram på de gatorna, det är en skön upplevelse att gå utan att störas av buller. Tänk om det kunde få vara så i fler delar av städerna än de små begränsade gågatorna som finns även på dagen.


Kommentarer
Postat av: Sven Forsberg

Elbilar bullrar inte och förorenar heller inte luften med partiklar, kolväten och kväveoxider. Glöm inte det.

Jag laddar själv min elbil på natten när elen är som renast (överskott på vindel). Det tar 10 sekunder att koppla in bilen på kvällen och 10 sekunder att koppla ur den på morgonen. Väntetid=20 sekunder.

2012-03-20 @ 10:01:35
Postat av: Johannes Westlund

Elbilar kommer fortfarande bullra. Vägbuller är inte bara motorljud. Friktionen som fyra relativt breda däck skapar alstrar buller alldeles oavsett hur däcken roteras. Speciellt vid vått väglag kommer elbilar fortfarande orsaka buller längs ringleder med mera, vilket drabbar boende. Men problemen minskar i alla fall, vilket är åt rätt håll.



Vidare förorenar elbilar precis som andra bilar luften genom vägslitage och den typen av partiklar som däcken river upp. Det går åt rätt håll, men elbilen har fortfarande vissa associerade problem.



Och det är utmärkt att det för många fungerar att ladda elbilen på natten. Bilar skulle i en framtidsvision kunna utgöra en jättelik kondensator för elproduktionen då bilar oftast kan laddas när elefterfrågan är låg och sedan i vissa fall kan användas för att distribuera el när efterfrågan peakar under dagen. Detta kräver förvisso bättre verktyg och regler runt elhandel, men tekniskt är det möjligt.



Men för att människor ska kunna ladda bilarna krävs som jag nämner fortfarande omfattande infrastrukturella förändringar. Det finns inte eluttag vid varje parkeringsplats, inte ens vid varje boendeparkering. Elbilar kan inte hanteras som bensinbilar som tar några minuter att tanka. Man måste bygga infrastruktur som tillåter "tankning" att ske när bilen inte används under långa perioder. Då kommer man ner i den upplevda "tanktiden" 20 sekunder. Men det förutsätter som sagt infrastruktur.



En annan aspekt är räckvidd. Elbilen har tyvärr inte räckvidd som är acceptabel med bilars mått mätt. Oavsett om de flesta pendlar 3 mil till jobbet 90% av bilens livstid kommer de flesta köpa bil utifall att de skulle behöva bila från Kiruna till Lisabon non-stop.



Vidare då så tycker jag det saknas bra analyser för hur elbilar står sig i relation till andra bilar. Jag efterlyser livscykelsanalyser från trovärdiga källor (typ forskare, och inte AB Volvo el dyl).

2012-03-20 @ 15:03:49
URL: http://minvision.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0