Internationella kvinnodagen

Idag, den 8e mars, är det internationella kvinnodagen. Eftersom jag är jämställdist och därför anser att båda könens respektive problem är lika viktiga tycker jag att detta är en väldigt viktig dag. Jag skriver inte så ofta om ojämställdhet som drabbar kvinnor, helt enkelt för att många andra redan gör det, och för mig är det inte heller den frågan som engagerar mig mest. Alla gillar olika och jag gillar annat än kvinnofrågor, men jag anser självklart som sagt att kvinnofrågor är viktiga. Att inte bli engagerad av och att inte tycka något är viktigt är två olika saker.

Jag har fått lämna min fina kodningsterminal några minuter, helt enkelt därför att de gröna bokstäverna i terminalen dansade framför mina ögon som koden rullar i filmen The Matrix. Ett ypperligt tillfälle att passa på att blogga om intenationella kvinnodagen. Klockan är ca 02:40, så jag lär väl vara en av de första som skriver något alls.

Jag har ju som sagt inte skrivit så mycket om ojämställdhet som drabbar kvinnor. Så en fråga som infinner sig är vad jag tycker är de största problematikerna idag. Vad bör man fokusera på att uppmärksamma under internationella kvinnodagen? Den här typen av frågor är ju inte helt självklara, särskilt om man som jag inte har skrivit så mycket alls innan och har väldigt liten inblick i problematikerna.

Men jag vet en sak, och det är att jag vill att man ska våga fokusera på riktiga problem. Att representationen i bolagsstyrelser är 80/20 eller vad den nu är, det är inte ett riktigt problem. För det första har ingen kunnat visa att diskriminering verkligen råder, det är något man förutsätter på frhand. Vidare så är representation i bolagsstyrelser något som en väldigt liten klick sysslar med oavsett. Samma sak med VD-jobb och liknande. Det finns ingenting som tyder på diskriminering och i diskussionen har kvoteringsivrare mest framstått som hormonstinna tonårstjejer som vill ha kakan utan att baka den, som vill få gräddfil till VD-poster och styrelserum.

Det finns riktig ojämställdhet och diskriminering som drabbar kvinnor. Jag tänker på de kvinnor som lever under hedersförtryck i patriarkalt styrda grupperingar i samhället. Jag tänker också på kvinnor som fördöms som könsförrädare och annat otrevligt för att de inte tror på genusfeminismen. Jag tänker på genusfeminismens ständiga omyndigförklarande och offerkoftande som är direkt misogynt och diskriminerande. Jag tänker också på hur det ser ut internationellt. Alla kvinnor som varje dag drabbas av diskriminering i andra kulturer som inte har lika jämställda ambitioner. Här skulle det behövas en dos förnuftig jämställdism!

Jag hoppas att det här är den internationella kvinnodag då vi vågar fokusera på riktiga problem istället för påhittade småsaker, vågar ta i det obekvämt smutsiga politiskt inkorrekta. Jag hoppas åtminstone att kvinnor kan få bli erkända som tänkande och intelligenta människor med förmåga att ta ansvar för sina liv istället för att tvingas vara eviga offer. Jag hoppas på ett slut på alla ändlösa krav om att *lyfta fram duktiga kvinnor*, som om inte kvinnor själva kan ta sig fram på sina egna meriter. Jag vill att den kvinna som vill välja något annat än vad genus-proffs anser är "Den Rätta Vägen" i fortsättningen ska få göra det utan att tvingas höra att hon är "könsförrädare" eller något annat hemskt.  Det måste bli ett slut på detta kvinnoförtryck, detta genusfeministiska förtrycket. Om idag kan markera vändpunkten där vi kastar av oss det genusfeministiska oket, då har vi gjort mer för jämställdheten och för kvinnor än på mycket, mycket länge i Sverige.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0