Ström-avbrott, Pär Ström tar timeout

Efter tre år som jämställdhetsbloggare väljer Pär Ström att ta timeout. Det blir strömavbrott på genussidan Genusnytt helt enkelt. Jag vill med den här posten tacka för det enorma arbete som Pär Ström lagt ner på att blogga och lyfta den andra sidan av genusfrågan. Vi är många som utmanats, påverkats, intresserats och engagerats av hans bloggande. Jag har under lång tid ständigt haft en flik i min webbläsare med Genusnytt uppe. Det kommer kännas tomt utan Genusnytt. Men som Ström själv skriver har en boll satts i rullning, en snöboll som bara växer. Jag har stor respekt för den jättelika insats och de fantastiska resultat som han lyckats uppnå. Genuskyrkan är förvisso inte avskaffad, stadsfeminismen lever fortfarande kvar, men något har hänt. Fler och fler börjar ifrågasätta, börjar tänka själva. Feministerna känner sig allt mer trängda och blir allt mer hatiska och oresonliga i sina angrepp. Allt färre tar dem idag på allvar. Både Genusforskare och feministiska debattörer gör allt fler tarvliga självmål och faller på egna grepp.

Dock måste jag säga att det är oroväckande att Sveriges främsta informationskanal vad gäller jämställdhet försvinner. Det är nu vår uppgift som jämställdister att gå upp på barrikaderna och ta Ströms plats. Jämställdismens budskap om lika rättigheter och skyldigheter oavsett kön måste spridas vidare. Det är upp till oss att förvalta arvet efter Genusnytt, arvet efter Pär Ström. Jag hoppas och tror att så kommer ske.

Men än en gång tack, Pär Ström, för din insats. Det arbete du gjort är ytterst värdefullt. Du förtjänar framträdande plats bland historiens hjältar. Din insats kan jämföras med Martin Luther King och Martin Luther King Jr, med Desmond Tutu och många andra framstående personer i kampen om lika rättigheter och skyldigheter. För detta förtjänar du erkännande som inte kan skrivas i ord, belöning som inte kan mätas i pengar. När orden sinar är det dock bara en sak som finns kvar. Ett enda uppriktigt ord: Tack.

http://genusnytt.wordpress.com/2012/03/15/jag-slutar-med-genusnytt/


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0