Summering, en vecka utan hjälm
Efter att kritiskt ha granskat fakta omkring hjälmanvändande och cykling så valde jag att skippa hjälmen under en test-tid på ungefär en vecka. Det här blir en kort post för att sammanfatta mina intryck och erfarenheter. Fördelar och nackdelar med att skippa hjälmen och så vidare.
Det som först måste nämnas är frihetskänslan av att känna vinden i håret och att kunna röra huvudet ordentligt. Det blir mycket enklare och friare att använda cykeln. Vidare så upplevde jag på grund av att huvudet blev mera lättrörligt att det blev lättare att hålla uppsikt i komplicerade korsningar.
En annan aspekt var att jag sluppit bära runt hjälmen när jag inte använder den. Det kan verka trivialt när jag skriver det, men jag vill försäkra om att det faktiskt är en livskvalitetshöjning. En hjälm är otymplig att bära omkring på och även om jag rent statistiskt borde använda hjäm när jag går snarare än när jag cyklar så ingår det inte i de sociala konventionerna att göra så. Med andra ord skulle min flickvän vägra ses tillsammans med mig offentligt.
Vad mer ska man säga? En ytterliggare aspekt är att det blivit lättare att kyla av huvudet. Hjälmen spänns ju fast. Vill man sedan ta av sig mössan måste man stanna och ta av sig hjämen innan man kan ta av den. Utan hjälm är det bara att ta av mössan medan man susar fram på cykelbanorna. Så det har blivit lite lättare att hålla huvudet kallt helt enkelt. Vidare finns det statistik på att bilister håller ut bättre från cyklister utan hjälm vid omkörning. Jag har rört mig för lite på vägar för att kunna verifiera detta, men de gånger jag har blivit omkörd har det varit med marginaler, vilket känns trevligt.
I alla fall har jag efter att själv ha testat kommit fram till att hjälmen hör hemma på hyllan snarare än på huvudet när jag cyklar. Jag anser numera att man bör riva upp hjälmtvånget för unga. Det enda det åstadkommer är att barn väljer bort cyklingen, och det är mer livsfarligt än att cykla utan hjälm. När ungarna är små och faktiskt ramlar mera ofta kan föräldrarna i familjerna själva sätta upp rimliga regler för sina barn. Det är inget staten behöver peta i, särskilt som det saknas all form av statistisk fakta som styrker att cykling skulle bli speciellt mycket säkrare med hjälm. Enda fördelen med cykelhjälm är att det är lättare att hålla värmen på vintern. Så hjälmen kanske fortsatt får hänga med vintertid.
Finns inte någon bra anledning att använda cykelhjälm. Förutom de du listat ovan så ser det ganska dorky ut.
Du kanske inte använder bilbälte heller? Det går säkert att med "rätt" statistik visa att det är farligare i vissa situationer att inte använda bilbälte än att använda det. Ungdomligt oförstånd? Tja, vad vet jag men när man är yngre har man en tendens att beskriva allt i svart eller vitt och bara tycka att ens egen uppfattning är den enda rätta. Här kommer min statistik (som visar att med statistik kan man bevisa vas som helst) :
”Fall-kontrollstudier
Studier från sjukhus visar att hjälmar har en stor skyddande effekt på både ansiktet och skallen. Cyklister som kommer till sjukhuset utan huvudskada har i högre grad använt hjälm. Enligt en översikt av sjukhusstudier i Cochrane Review kan hjälmen minska risken för huvudskador med 63-88 procent och ansiktsskador (övre och mellersta ansiktet) med 65 procent
Bland cyklister som skadas allvarligt i Sverige och som inte använt hjälm är huvudet den kroppsdel som skadats svårast i cirka 13 procent av fallen. Motsvarande andel bland hjälmanvändarna är endast 7 procent.
En studie från Brisbane, Australien på 445 skadade barn som cyklat visade att hjälmbärande minskar risken för huvudskador med 63 procent.”
Jag har svarat dig på annat ställe vad jag anser om hjälm i bil så det lämnar jag därhän. Tyvärr fick jag vatten på min kvarn då du förespråkar avskaffande av bilbälte i tätort utan att fundera på vad tätort egentligen innebär. Hastigheten är som bekant den avgörande faktorn när det gäller att kunna ta emot sig. 30, 50, 70 km förekommer i tätort. Vilken hastighet tycker du ska gälla för bältesanvändning? När man åker ut från tätorten, ska man då börja krångla på sig bältet under färd eller stanna och sätta på sig det? Nej, det förstår alla normalbegåvade människor att det inte fungerar! Alltså, bälte på så fort du lämnar parkeringen! Samma resonemang gäller cykelhjälm, det är lika bra att ha den på ständigt, du vet aldrig när du komemr behöva den. Jämförelsen med gående är så absurd så den kommenterar jag inte mer (har gjort det på annat ställe). Summa summarum, det går inte att resonera med dig eftersom du bara tar till dig den statistik som gynnar din åsikt, all annan statistik som motsäger dina resonemang avfärdar du konsekvent. Logik eller inte, jag och många med mig som använt cykelhjälm och varit i backen och slagit i skallen har den på för att vi är rädda om huvudet den dan det smäller. En livförsäkring helt enkelt. Fast det kanske är fel att prata försäkringar med dig, du har säkert inte tecknat några försäkringar eftersom det statistiskt inte kommer att hända dig, ditt hem eller ditt fordon under din livstid.
Men om de där 3-14 månaderna innebär att jag ligger som en grönsak pga att jag inte satte på mig hjälmen så är de inte mycket värda. Det är ungefär samma resonemang som rökare brukar framföra, vad spelar dom där statistiska månaderna för roll? Jag röker på och hoppas på det bästa. Problemet är bara vägen fram till döden som, tror det eller ej, drabbar oss alla för eller senare inte är så trevlig varken för rökarna eller för cyklisten om man blir liggande med hjärnskador. Hjälmen rena dödsfällan? Rena nyspråket á la Orwells 1984 för övrigt.
Härligt! På vintern tycker jag det är skönt med halsdukar och hårband. Man kan ta av dem med en hand utan att stanna. Sen kan man knyta fast eller hänga på styret. Mycket praktiskt.
Cykelhjärnan skyddar bättre än cykelhjälm :) Ta det lugnt och ha det bra.
URL: http://eriksrailnews.com