Trängselskatten
Det ska införas en trängselskatt, typ modell Stockholm, även i Göteborg. Jag hade nog gärna sett en modell London istället, men man kan inte få allt tydligen... Detta kommer ske 2013 och torde inte vara någon nyhet egentligen. Men jag tycker ändå att det är ett relevant ämne att diskutera och fundera kring. Det är en politisk åtgärd som påverkar mig och många runtomkring mig mycket, och det är en intressant åtgärd på många sätt.
Själva frågan har upprört människor. Missnöjespartiet Vägvalet bildades för att kämpa emot trängselskatten med en slogan: "Varför ska vi betala för trängsel som inte finns?". Denna slogan har körts i radio på bra sändningstider i Göteborgsregionen. Jag brukar le lätt när jag sitter fast runt Tingstadstunneln de få gånger jag tar bilen. Men om man försöker se det positiva så är det att frågan engagerar och intresserar många. Det är alltför sällan sånt händer.
En sak som är säker är att det är trångt på gatorna och motorvägslederna. Detta problemet förväntas också öka. Göteborg ökar i storlek, vi blir fler som ska dela på utrymmet. Forskarexpertis är i eniga om att man inte kan bygga bort trängsel med mera väg. Det finns städer som försökt, men det finns ingen som lyckats. Det hela kokar ner till matematik. En bil efterfrågar en yta som en mindre lägenhet för att röra sig. På samma yta en bil kräver kan 14 cyklar ta sig fram. På samma yta som två bilar behöver kan en buss med 60-100 personer få plats. Bilar är alltså ett enormt ytineffektivt transportmedel och i staden råder brist på yta. Det finns helt enkelt ingen fysisk möjlighet att bygga så mycket väg som skulle krävas om alla ska kunna ta bilen. Dessa beräkningar gäller för rörelse. Utöver rörelse efterfrågar också fordonen parkeringsplats. På samma utrymme som en bil kräver kan man om man packar smart få in 40 ihopfällbara cyklar, annars minst 10 vanliga cyklar. Buss behöver ingen parkeringsplats i centrum. Bussgarage och -parkeringar kan förläggas utanför trängseln om man vill. Hållplatser tar utrymme men används i gengäld utav tiotusentals personer dagligen, jämfört med en parkeringsplats som oftast ger plats för en människas bil under dagen (en bil står stilla ca 90% av sin livstid).
Det är med ovanstående i bakhuvudet både naivt och dumt att stoppa huvudet i sanden och påstå att det går att bygga bort problemen. Vägen framåt är inte att göra det lättare att ta bil utan att arbeta med att balansera den bilfokuserade infrastrukturen så att andra transportslag också kan vara attraktiva. Vi har ett samhälle som i stort sett är byggt utefter bilideal. Socialdemokratin och arbetarrörelsen såg länge bilen som en frihetsmaskin, något ingen skulle behöva vara utan. Både mentaliteten och de infrastrukturella konsekvenserna lever kvar. Det anses i stort sett ovärdigt att tvingas cykla eller åka buss. Sådant är för "loosers". "Winner" är man när man kör bil. Här kan följande citat fungera bra:
Cykel går på fett och sparar pengar
Bil går på pengar och gör dig fet
Jag vet inte vem som myntade det, men det cirkulerar i sin engelska originalform på Internet, och sanningshalten är odiskutabel. Tvivlar du så fråga bilägaren som just tankat om denne anser att bilåkande är billigt. Fråga sedan cyklisten om kilona efter fredagschipsen sätter sig runt midjan eller inte. Vem är "winner", och vem är "looser"? Jag ifrågasätter också att det skulle vara särskilt värdigt att ägna timmar av dagen åt att sitta i långa bilköer och inhalera avgaser.
Jag tror inte att trängselskatten kommer att påverka trängseln i namnvärd grad med nuvarande nivåer och nuvarande design, men det är ett steg i rätt riktning. Det är helt logiskt att den som vill ha mycket yta i attraktivt läge också betalar för detta, särskilt när det uppstår trängsel. Det är en enkel affärsmässig princip. Men trängselskatten kommer inte att vara det enda som löser trängseln. För detta krävs större omställningar än så. Framför allt tillgången på parkeringar påverkar ifall man tar bilen eller inte. Även vilka fordonsslag som prioriteras av infrastrukturen påverkar mycket. Hur staden är byggd har också en enorm påverkan. Men trängselskatten är ett steg i rätt riktning, och ett steg som är lätt att motivera: Många vill åt samma yta => /tesen om tillgång och efterfrågan/ => det blir dyrt att komma åt ytan. Svårare än så måste man inte göra det.