Bilfria stadsdelar är i stort sett INTE utopi

Jag bloggade om det för en tid sedan, att jag trodde att det skulle vara möjligt att bygga upp ett fungerande samhälle utan bilberoende. Nu har jag hittat stöd för min tes. Det är faktiskt i stort sett redan gjort. I den tyska staden Freiburg har det byggts en hel stadsdel, Vauban, som är i stort sett bilfri. På ecoprofile finns en tråd som lite kort introducerar det hela. Är man lite bevandrad i engelskan kan man läsa en annan artikel som också tar upp det revolutionerande konceptet.

Vauban beskrivs som något av ett grönt paradis. Jag vet inte hur det är med den saken. Enligt den information som finns tillgänglig finns i stadsdelen bara extremt energieffektiva hus. Vissa så effektiva att de levererar ström netto till elnätet året om. Biltrafik är förvisso inte förbjuden, men kraftigt nedprioriterad. Det saknas parkeringsplatser direkt i anslutning till bostäderna. Istället får bilägare ställa bilen på en parkering i utkanten. Den här parkeringen bekostas enbart av de som önskar nyttja parkeringen. Detta betyder att parkeringen faktiskt måste gå runt på egna meriter vilket få bilparkeringar i världen gör. Här exponeras också en av bilens akilleshälar. Finns ingen stor yta att parkera på blir det snart som att ta kollektivtrafik. Man måste gå eller cykla en bit för att kunna utnyttja trafikslaget. Om bilen ändå ska in till en bostad för att lasta ur eller i tunga prylar måste bilen framföras i gånghastighet. Istället prioriteras cykel och fotgängare. I stadsdelen finns det mesta inom gångavstånd. Mataffär, 600 arbetsplatser, skola etc. Det finns även tillgång till kollektivtrafik i form av buss och spårväg.

Det som kanske är mest unikt med stadsdelen är att man satsat otroligt mycket på att skapa naturliga plattformar för att involvera boende i en ständig planerings- och förändringsprocess. Vidare är ungefär hälften av bostäderna byggda av ett kollektivt organiserade bostadsföretag vilket har lett till lägre priser. Markant lägre jämfört med den andra hälften som är byggd av mer traditionella bostadsföretag.

En downside som nämns är att det blivit en medelklassidyll. Som en IKEA-reklam som aldrig tar slut påstår den engelska artikeln jag länkar till ovan. Man har lyckats bra med att attrahera barnfamiljer och vit medelklass i allmänhet men tyvärr har stadsdelen få hyresrätter, vilket leder till att vissa grupper stängs ute.

Men i varje fall så är den ett levande bevis på att det vissa bilförespråkare säger, att samhället skulle stanna utan bilen, inte gäller. Att bilen har ett så stort utrymme i det moderna samhället är ett resultat av stadsplaneringen. Det går att göra annorlunda. Och jag måste säga att jag är tilltalad av det jag sett av resultatet. Jag vill att mina barn ska få växa upp i ett samhälle där de kan gå eller cykla själva till sina kompisar, där rörelsefriheten mäts i kilometer snarare än meter, där de inte tvingas in i en osund stillasittande livsstil för att mamma och pappa inte har tid att följa med överallt (som är längre än fem meter utanför tomten). Jag vill själv få förmånen att cykla utan att behöva öronproppar mot öronbedövande biltrafik som tar nästan allt tillgängligt utrymme i gatuplanet, att kunna framföra lite bredare lastcyklar och samtidigt få plats. Och få bo i ett hus som inte tar utan levererar energi. Vauban visar vad som går att göra redan idag och utmanar oss, för här i Sverige är vi väldigt långt ifrån något liknande. Jag är dock övertygad om att något liknande går att bygga i Sverige med dagens teknologi. Det finns ett mycket stort glapp mellan vad som går att göra och vad som faktiskt görs i det här landet. Det är dags att ändra det!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0