Riksdagspolitiker föreslår cykelmiljard till Göteborg
Det finns ibland positiva nyheter för oss som cyklar. Nu senast såg jag att centerns viceordförande i Göteborg, Rikard Nordin, bloggar för mer pengar till cykelsatsningar. Det där med "miljard" verkar vara lite på modet just nu. Stockholm la väl ribban. Tyvärr så ska man jämföra det med alla andra satsningar på infrastruktur. Då brukar det landa i typ 0,2% av vad som satsas. Så en cykelmiljard kanske låter mycket, men relativt allt annat är det kaffepengar. Igen ett bevis på att även om cyklism är bra och samhällsnyttigt (modeller ger att man får ungefär dubbla samhällsnyttan mot investeringskostnaden, att jämföra med förbifarter och annat som förväntas ge negativ samhällsnytta) och gärna får finnas, men inte kosta pengar.
Rikard Nordin, som kallar sig grön liberal, har i alla fall god koll på argumenten. Han inleder med att konstatera det uppenbara, att cyklismen är undanskuffad i ett hörn på grund av bilen. Bland annat på grund av miljö- och hälsoeffekter menar Nordin att cykeln borde behandlas lika bra som eller bättre än bilismen. Varför föreslår i så fall Nordin bara en miljard? Det var ju en så fin början. Han skriver att cykeln ska behandlas lika eller bättre men kommer fram till att cyklismen ska få markant MINDRE pengar än bilismen. Hur gick det med logiken där egentligen?
Men jag ska inte klaga alltför mycket. En cykelmiljard är en, om än blygsam, början. Trots allt är det viktigaste att det första steget tas. Dessutom kan man inte köpa allt för pengar. En sådan sak är mod. Modet att våga fördela om utrymmet från miljöförstörande och livsfarliga fordon till klimatsmarta, miljövänliga och säkra. Modet att använda bilfiler till cykelbanor och cykelparkering samt utökade trottoarer, gatuserveringar och liknande. Det modet finns i alla fall i någon omfattning i Göteborg. Vissa gator ska nämligen genomgå den här typen av förändringar.
En ytterligare sak som inte kostar pengar är att besluta om att införa en cykelgaragenorm och skrota parkeringsnormen för bil. Detta skulle tvinga privata aktörer att lägga mer pengar på cykelparkeringar vid produktion av nya fastigheter, utan att det kostar skattebetalarna någonting. Ett annat beslut som inte kostar pengar är att på sikt förbjuda lastbilar som inte fungerar i stadstrafik. Göteborg har tagit ett steg i den riktningen. Nu är det dags att ta nästa steg genom att kräva att chauffören har fullgod sikt från förarplatsen så att denne kan se cyklister som befinner sig där de ska vara enligt lag. Alternativt kan man kräva att alla lastbilar på sikt förses med sensorer som kan känna av cyklister och förhindra att lastbilen kör över dem vid den kritiska högersvängen.
Jag hoppas att Nordin vågar stå upp för dessa två helt gratis åtgärder som skulle gynna cyklismen enormt utan att det kostar ett öre för skattebetalarna. Vidare räknar jag med att han fortsätter driva frågan om cykelmiljarden. Det är småpengar, men det är i alla fall en början.