Licenser, upphovsrätt och vad som gäller för materialet här på bloggen

På förekommen anledning, föråvnande nog, väljer jag att skriva en kort post om hur jag ser på frågan om användande, spridning och remix av allt som finns här på bloggen. Jag har nämligen fått frågan om det är okej att citera vad jag skriver från en journalist. Jag vet inte om det finns fler därute som undrar eller om alla som inte är journalister copy-pastear hej vilt, men jag tänkte i alla fall förklara min ståndpunkt så att det finns skrivet i klartext om någon vill veta.

I själ och hjärta sympatiserar jag med mycket de så kallade "Piraterna" kämpar för. Jag tror inte på det system vi har omkring upphovsrätt idag. Att upprätthålla immaterialrättslagstiftningen har krävt att vi kriminaliserar en hel befolkning. Och när det går så långt är det frågan om det inte är lagen det är fel på. Lagen ska ju avspegla vad vi tycker är rimligt, snarare än tvärt om. Det finns delar av upphovsrätten som jag gillar och jag tror inte på att avskaffa immaterialrätt helt.

Jag tänker inte gå in i detaljerna, utan istället komma till vad som gäller på den här bloggen. Jag försöker leva som jag lär. Allt material som jag står bakom på den här bloggen (vilket alltså EXKLUDERAR citat och vissa bilder) vill jag släppa helt fritt. Jag vägrar sätta en licens på det (även om apache ligger nära till hands) utan anser att materialet tillhör "public domain", är "allmän egendom". Det betyder att det står vem som helst fritt att kopiera, återpublicera och remixa. Jag kräver inte ens att källa anges. Ingenting. Jag kommer inte att anmäla någon och jag kommer inte att tramsa omkring med stämningar i domstolar. 

Så varsågod, vem som än vill ha. Sprid ordet, sprid mina tankar och låt dem gärna evolvera. Skicka mig gärna en länk och länka gärna tillbaks. Men det är en önskan, inget krav. Ett absolut krav är däremot att den som önskar använda material som jag inte äger kollar upp med ägaren om det är okej. Annars är det bara att rocka på. Sprid ordet. Och kopiera mera!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0