Cykling är bra affärer för butiksägare
Streetsblog verkar vara en blogg som följer New York City's cykling, och jag råkade ramla in på en intressant post. Den handlar om hur satsningar på cykelvägar påverkar handeln. Föga förvånande så påverkar det handeln positivt. Även i New York. En bilparkering som konverterats till cykelställ ger plats för upp till 12 cyklar (=plats för fler kunder) och affärens front blir tydligare exponerad än vad den blivt tidigare gömd bakom en bil eller skåpbil. Cyklister och fotgänare tenderar att stanna till mer ofta och spenderar totalt sett mer pengar. Att i city få in cyklismen är inte bara miljösmart, trevligt och fantastiskt. Det är affärer också.
Vad ska då externhandeln göra? De kan ju knappast tjäna på cykelbanor. Jag citerar Trivectors VD Christer Ljungberg:
"När det gäller externhandel är det bästa att lägga ner, och inte bygga mer. På sikt försvinner de av sig själv, vilket redan sker i USA."
http://ljungbergsblogg.blogspot.se/2012/10/inget-annat-hallbara-transporter.html
Ja, så lite fler cykelbanor i centrum borde inte vara fel så att vår svenska handel kan få leva upp, växa och erbjuda fler jobb...