Ungdomsförbund kritiserar bil-daltandets markslöseri

Det är Centerns, Folkpartiets och Miljöpartiets ungdomsförbund som gör gemensam sak. De vill sluta dalta med bilismen i Stockholm genom att sbuventionera och framtvinga virtuellt gratis infrastruktur till det för staden i särklass sämsta transportmedlet. De vill införa mer av en marknadslösning. De vill slakta parkeringsnormen och låta boende och byggare själva bestämma hur mycket parkering som behövs. De vill slakta parkeringssubventioner och låta de som parkerar betala fullpris själva. Vidare vill de också öka kostnaden för att köra i innerstaden. Om detta har de skrivit en debattartikel i DN.

Erik Sandblom (blogg) torde bli stolt, det här är en fråga han driver. Jag är i alla fall positivt överraskad över att den åsikten börjar arbeta sig fram. Nu är ju ungdomsförbunden knappast något av en politisk kraft i Sverige, men det är mycket positivt att åsikten når ut till bredare kretsar. Det är ju egentligen helt orimligt att de generellt sett kapitalstarka bilisterna ska subventioneras. Det finns ju ingen rimlig eller rationell orsak att dalta med bilismen. Den stjäl vansinnigt mycket utrymme, den orsakar buller och utsläpp samt är ett stort säkerhetsproblem. Vi mår alla bättre om den kan minska istället för att öka.

Tänk att tre ungdomsförbund tror att bilister är vuxna nog att efterfråga infrastruktur utan att staten tvingar fram den. Vad kommer här näst? Kvartersstad, blandstad och korta avstånd till dagis, jobb och service? Det hade nog varit att hoppas på för mycket tyvärr. Man får väl hoppas att man inte glömmer bort att också fördela om befintliga ytor så att de kan användas av flera människor, exempelvis genom att göra större trottoarer och cykelbanor. Och se till att det finns säkra cykelparkeringar. Om Stockholm rör sig i den riktningen kanske det rent av blir en "cykelhuvudstad"?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0