Könsneutrala omklädningsrum

Ett problem som man kan läsa om i familjeformstrådar är att bada med sina barn på vanliga offentliga badhus. Eller det är inte själva problemet, men besöket är inte oproblemematiskt. Exempelvis en mamma med en son har två alternativ. Antingen ta med pojken in på damernas eller låta honom byta om själv på herrarnas. Och det finns ett glapp mellan åldern då man som förälder uppfattar det som okej att ta med barnet in i "fel" omklädningsrum och den ålder då man anser att barnet är moget för att byta om själv. Föräldrar oroar sig tydligen för pedofiler, i regel är det manliga sådana som figurerar i oron. Men det finns även kvinnliga pedofiler även om det kanske inte är lika vanligt så även pappan med dotter har skäl att oroa sig. 

En enkel lösning på problemet är att införa ett tredje omklädningsrum: det könsneutrala, där man får byta om oberoende kön. Då kan mamman och pojken byta om där, pappan och flickan likaså. Även HBTQ-personer slipper välja de heteronormativa alternativen. 

Detta är en idé som jag valt bort att blogga om. Särskilt som man kan det uppfattas som att jag bara vill ha en plats att spana på tjejer. Jag har varit rädd för att skada min image. Vissa frågor är inte fördelaktigt att lyfta och driva som manlig heterosexuell politiskt intresserad. Det ska också sägas att jag aldrig i min vildaste fantasi trodde att detta skulle införas i verkligheten. Så döm min förvåning när en bekant länkar en artikel som förtäljer att detta ska bli verkligeht på ett gymnasium i Stockholm. Det är därför jag vågar skriva något. Därför att det är på väg att införas.

Det kommer nog inte att bli frågan om ett omklädningsrum för flera personer samtidigt. Endast en person i taget kommer få byta om i rummet i vårt samhälles första trevande steg. Men idéens potential är större än så som sagt. Fler kan byta om där samtidigt och det kan lösa några problem. Alla andra, som inte är bekväma med det upplägget kan ju välja vanliga omklädningsrum. Kanske är det en möjlighet framöver som kan göra livet lite lättare för barnföräldrar och HBTQ-personer rent allmänt? Det ska bli mycket intressant att se hur detta första försök kommer att fungera i praktiken i alla fall.

UPDATEDNs artikel


Kommentarer
Postat av: johan

aqua-kul i Malmö har gemensamt omklädningsrum för föreningsverksamheterna. dvs inte till äventyrsbadet. fungerade alldeles ypperligt när jag var där. duscharna är könsuppdelade av förklarliga skäl.

Svar: Ja, det behöver ju inte vara så dramatiskt egentligen som du skriver. Den lösning du nämner är ju också en fungerande kompromiss som skulle kunna fungera i många sammanhang redan idag.
Johannes Westlund

2013-04-25 @ 07:17:31
Postat av: Thomp@

Jag har länge undrat varför vi 2013 ska behöva dela upp oss efter något så onödigt som kön. Jag tror inte jag är speciellt sexig när jag byter om eller duschar efter ett träningspass. Inte heller uppfattar jag andra som sexuella i samma situation, och då har jag duschat med både herrar och damer så det är inte min läggning som satt käppar i hjulet.
"Duscharna är könsuppdelade av naturliga skäl" är egentligen en konstig kommentar - varför är det naturligt att dela upp duschar efter kön? Kan vi inte dela in duschar efter rökare och ickerökare eller rasister och ickerasister, höger-vänster osv?
Varför är könet så viktigt i jämställda Sverige?
Jag har hört att det tar bort spänningen och gör oss ointresserade av andra könet om vi ser varandra nakna. Jag ser min fru naken varje dag - jag klarar att kontrollera mina drifter när DET är passande och låter de spela ut hela sitt register när DET är passande. I omklädningsrummet är det INTE passande och då funkar det likadant oavsett om det är kvinnor eller män där.

I Tyskland badar män och kvinnor bastu nakna tillsammans.
Avslappnat, avkopplande och odramatiskt.

Svar: Jag håller med dig. Men jag tror resonemangen mer är kosmetika för att dölja det faktum att det i grunden handlar om präktig prydhet och skrämd konservatism "så där har vi inte gjort förut, så kan man inte göra". Typ. Men det gör sig inte så bra i en argumentation, så då blir det att greppa efter halmstrån.
Johannes Westlund

2013-04-25 @ 17:31:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0