Vinst i VentureCup och cykelhjälmar

Jag ska börja med att be om ursäkt för att jag inte uppdaterat på länge. Jag har haft fullt upp med plugg och också med VentureCup. Finalen gick i torsdags kväll och jalp! kammade hem vinst i sin kategori, totalt en summa på 25000 kr. För er som inte vet så är jalp! en app som automatiskt detekterar och larmar vid cykelolyckor. Vi använder dataströmmar från telefonens inbyggda sensorer och analyserar den med en smart algoritm i realtid. Allt detta paketerar vi i en enkel app som kommer att vara lätt att ladda ner från respektive appmarknad.

Ungefär så här ser vi ut när vi pitchar vår idé, detta dock från en annan tävling där vi var bland de tre bästa i vår kategori av totalt ett trettiotal bidrag

Det känns hur som helst fortfarande overkligt. Tydligen står vi bakom den bästa affärsplanen inom webb,mjukvara och media i hela västsverige, totalt inkom ca 80 affärsplaner i år. Otroligt roligt och fruktansvärt lätt att få hybris. Jag har dock ett viktigt erkännande att göra. I ett svagt ögonblick föll jag för det sociala trycket och ställde mig framför en audi, de sponsrar tydligen VentureCup, och fotades. Jag känner fortfarande visst äckel. Så om någon råkar se mitt ansikte på ett sånt där magasin så har jag redan erkänt. Jag hoppas att arbetet jag lägger ner i att på olika sätt förbättra cyklisters villkor ändå kan vara en tillräcklig motvikt.

En kanske viktigare sak med finaler och liknande tillställningar är minglet. Nätverka och knyta kontakter. Och av olika skäl kom vi in på den pitch som jalp! vann pitch-momentet med. Ni kan se en försiktigt upp-hottad version av den nedan. Och vi vet att formatet är kass, tyvärr.

Som ni ser har jag inte cykelhjälm på mig. Jag har aldrig cykelhjälm på mig till vardags. Jag har inte hjälm när jag går, inte när jag åker bil och då inte heller när jag cyklar. Risknivåerna är hyfsat jämförbara att råka ut för trauman mot huvudet. Detta var dock tydligen kontroversiellt...

En kvinna som jag pratade med tyckte det var småmongo att jobba med cykelsäkerhet och inte använda hjälm, att göra reklam för en cykelsäkerhetsprodukt och inte samtidigt ha med hjälmar i sammanhanget. Jag försökte förklara det här med risknivåer och tog upp att det finns forskning på att bilhjälm har ungefär samma nytta fast för bilister. Det gick inte hem. Där cykelhjälmen kommer in går vettet ut i diskussionerna, det är bara att acceptera. Staten har under många år bedrivit framgångsrik propaganda omkring cykelhjälmar. Det har varit framgångsrikt på två sätt: andelen cyklister har hållits lågt till förmån för bilförsäljningen och alla tror att cykelhjälmen är en universell mirakellösning som skyddar mot allt. Trots att det egentligen helt saknas siffror som stödjer att trafiksäkerheten för cyklister ökat med ökat hjälmbärande.

Hon kontrade med Australiens hjälmlag. Det är som att argumentera för kärnkraft med Harrisburg. Fruktansvärt oklokt. Australien har en av världens sämsta säkerhetsstatistiker för cyklister. Jag kontrade med att Holland har världens bästa säkerhetsstatistik trots, eller kanske på grund av, att ingen bär hjälm. Hjälmbärande korrelerar nämligen negativt med cyklande, dvs hög andel hjälmbärande förekommer bara samtidigt som andelen cyklister är låg, och tvärt om. Det finns en teori som kallas "saftey in numbers". När fler cyklar ökar säkerheten utan att det kan tillskrivas andra externa faktorer utom just ökningen i sig självt. Alltså färre hjälmar och fler cyklister leder till en säkrare stad. 

Jag ska poängtera att det här är min åsikt som jag grundar i viss typ av forskning och statistik. För jalp! är dock frågan om cykelhjälm inte något som vi ser kopplar till oss. Vi utvecklar inte en produkt som konkurrerar eller berör hjälmen. Vi effektiviserar förloppet som kickar igång efter att olyckan har hänt. Vår lösning kan korta tiden det tar innan hjälp når fram. Oavsett om cyklisten bär hjälm eller inte. 

Men visst är det intressant att den där hjälmen alltid dyker upp som ett spöke så fort cyklister avhandlas i diskussioner? Nej, nu får det bli en somrig cykelbild att drömma sig bort med och för en stund glömma rullgrus, fruset slask och snödrivor.

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0