Nytt biljettsystem till Göteborg?

Jag cyklar oftast när jag ska någonstans i Göteborg, men ibland händer det att jag måste ta kollektivtrafiken. Det här med lånecykel vid cykelreparationer är inte något som erbjuds och ibland har man besök av personer som inte har tillgång till cykel. Då blir kollektivtrafik det naturliga alternativet, om man helst vill välja bort bilen. Det är dock inte ett helt lätt projekt att nyttja kollektivtrafik.

Ett skäl till att det är svårt att resa är att biljettsystemet i Göteborg är under all kritik. För att göra en resa måste man sätta sig in i uppemot 80 olika kort-alternativ, ett komplext zon-system och så vidare. Ur alla alternativ och val måste man hitta och begripa ett sätt som fungerar för att få ta sig från punkt A till punkt B. Ofta inkluderar detta också attt leta rätt på ett särskilt försäljningsställe. För att cykla eller ta bilen är det bara att vrida om nyckeln i låset. Det är en ganska stor skillnad i komplexitet.

Detta tar centerpartiet upp i en debattartikel, och Rickard Nordin (C) bloggar också om det. De vill ta fram ett nytt, enklare och mer rättvist system. Det är ett i stort sett bra förslag. Kollektivtrafiken måste bli enklare och trösklarna som zonsystemet ofrånkomligen skapar måste bort. Priset på en resa ska inte avgöras av på vilken sida av någon gräns man bor utan av hur långt man reser.

En aspekt jag tycker centerpartiet missar är att ett bra biljettsystem också gör det smidigt att betala. Det kan låta hur absurt som helst, men det senaste decenniet har trenden varit att göra det svårare och svårare att betala. Av säkerhetsskäl vägrar man numera hantera kontanter. Det har aldrig någonsin fungerat att betala med bankkort. Faktura är omöjligt att få. Och nu är SMS-biljett struket till förmån för någon virtuell plånbok WyWallet som man alltså måste skaffa utöver sin vanliga virtuella plånbok man har på banken. Trasslet att få betala tar aldrig slut!

Jag vill nu måla upp en bild av hur det kan fungera. Tänk att det enda som behövs för att resa är legitimation, bankkort/betalkort/kreditkort eller för all del mobiltelefon. När du stiger ombord tar du fram vilket som helst av alternativen som passar dig bäst och scannar på något lämpligt sätt. Och så bara fungerar det! Debitering sker på lämpligt sätt efter vald teknik. Tänk om en kollektivtrafiksresa var så enkel att man inte behövde specialkort, särskild teknik och allt vad det nu är, utan att det man bär på sig dagligen fungerar, oavsett om man är ungdom med senaste "smarta" telefonen eller pensionär som aldrig hållit en "smart" telefon i sin hand. 

Vad jag vill ha sagt är att det är bra att titta över biljettsystemen. Vad man inte får glömma är att för att ett biljettsystem ska funka måste människor ges möjlighet att betala. Utan specialkort och utan senaste mobiltelefonteknologin med någon särskild app eller något ytterligare konto på Internet. Att betala ska inte bara fungera, det ska också vara smidigt. Jag tycker trängselskattesystemet är exemplariskt när det gäller hur lätt det är att betala. Så lätt ska det vara att betala kollektivtrafik också, det ska vara riktmärket.

Ambitionerna Centerpartiet har är fantastiska, kombinerat med min input tror jag att det går att konstruera ett världsledande generiskt biljettsystem som inte bara förbättrar livet för en halv miljon Göteborgare samt ytterligare minst en halv miljon människor i regionen, utan också kan exporteras ut över världen och komma fler till del (samt bli en fin kassako för staden då). Det vore ett paradigmskifte för kollektivtrafik att faktiskt ta betalt för vad kunden faktiskt utnyttjar och dessutom erbjuda kunden att betala utan fickorna fulla av properitär teknik.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0