Pragmatiskt om trafiksäkerhet för cyklister [DEL 2]
Jag känner att det saknas en förnuftig diskussion om hur en ökning av trafiksäkerheten för cyklister kan åstadkommas. Medan snart alla bilvägar byggts om för miljarder för att förhindra trafikolyckor har cyklister fått en hjälm nedtryckt på huvudet, samt uppmaningen "följ reglerna och cykla försiktigt". Statistik visar att det inte riktigt duger. Cykelolyckorna minskar inte. Trafiksäkerhet handlar om tre faktorer nämligen Fordon, Förare och Väg. Vilka förändringar krävs för att göra cykling trafiksäkert? Det behövs en pragmatisk diskussion baserad på fakta. Hur ser problemen ut? Hur kan de lösas?
Utifrån en VTI-rapport, Tema cykel - Skadade cyklister, som tar upp vanliga orsaker till cykelolyckor går jag igenom vanliga orsaker och vad jag tror kan göras för att förebygga olyckorna.
Kört på objekt
Jag slår samman några olika poster som kan sammanfattas med att man kört på något, fast eller tillfälligt. Det kan exempelvis handla om stolpar, betongsuggor och bommar. Det kan också vara mer fantasifulla objekt såsom stenar och skulpturer. Men egentligen är det vad som helst som står ivägen på cykelbanan. Dessa objekt motiveras inte sällan av att de är till för att hindra bilister från att åka in på cykelvägen. Dessa hinder kan vara svåra att uppfatta, särskilt i mörker, och felmarginalerna är ofta små. Vad kan då göras för att minska problemen? Här är min lista:
- Löpande säkerställa att objekt som inte är motiverade inte heller blockerar cykelbanan
- Undersöka om cykelbanor kan hållas fria från bilar på annat sätt
- Ta bort avsiktligen utplacerade objekt som inte behövs
- Upprätta regelverk kring hur avsiktligt utplacerade objekt ska placeras och märkas ut
- Använda belysning för att uppmärksamma cyklister på hinder nattetid
- Försiktigare cykling
Det borde vara ganska självklart att en trafikant inte ska möta en hinderbana och här tycker jag att väghållarens ansvar är stort. Idag finns exempel på hinder som inte ens är möjliga att ta sig förbi med alla typer av cyklar. Utrymmet är för litet. Det är helt oacceptabelt. Framför allt måste väghållaren ta ansvar för att objekt som inte har på cykelbanan att göra försvinner, men jag ser det även som självklart att avsiktliga objekt inte ska hindra fordon som faktiskt har både rättighet och skyldighet att använda infrastrukturen.
Framöver tycker jag det är angeläget att upprätta regelverk kring hur fasta hinder ska utformas för att medge säker cykling. Jag ser två viktiga nyckelfaktorer att arbeta med: dels hur smal passagen får vara och dels hur hinder ska märkas ut så att cyklister uppmärksammas på dem ordentligt.
På sikt bör andra lösningar utvecklas för att ersätta fysiska hinders funktion. Ofta är fysiska hinder avsedda att hindra biltrafik. Kanske kan man använda en kameralösning som likt fartkameror detekterar bilar som inte har där att göra, fotar nummerplåtar och automatiskt bötfäller. Det är åtråvärt att minska förekomsten av hinder då dessa utöver att vara en säkerhetsrisk också försvårar snöröjningen.
När det gäller försiktigare cykling däremot tror jag inte det finns mycket att hämta. Det handlar ofta om svårupptäckta eller svårpasserade hinder, vilket gör att olyckor kommer ske oavsett hur försiktigt man cyklar. Enda sättet att vara försiktigare är att leda cykeln, och då försvinner lite poängen med att cykla. Infrastrukturen måste självfallet gå att cykla på!
Naturligtvis hindrar inte dessa åtgärder att det hamnar objekt på cykelbanan som inte ska vara där. Det kan vara alltifrån felparkerade bilar till kvarglömda saker från anläggninsarbeten. Men med dessa åtgärder kommer problemet ändå minska eftersom alla avsiktliga hinder, vilket ändå får sägas är en stor del av alla hinder som finns på cykelbanor, görs trafiksäkra.