Pragmatiskt om trafiksäkerhet för cyklister [DEL 3]
Jag känner att det saknas en förnuftig diskussion om hur en ökning av trafiksäkerheten för cyklister kan åstadkommas. Medan snart alla bilvägar byggts om för miljarder för att förhindra trafikolyckor har cyklister fått en hjälm nedtryckt på huvudet, samt uppmaningen "följ reglerna och cykla försiktigt". Statistik visar att det inte riktigt duger. Cykelolyckorna minskar inte. Trafiksäkerhet handlar om tre faktorer nämligen Fordon, Förare och Väg. Vilka förändringar krävs för att göra cykling trafiksäkert? Det behövs en pragmatisk diskussion baserad på fakta. Hur ser problemen ut? Hur kan de lösas?
Utifrån en VTI-rapport, Tema cykel - Skadade cyklister, som tar upp vanliga orsaker till cykelolyckor går jag igenom vanliga orsaker och vad jag tror kan göras för att förebygga olyckorna.
Kört på kant, samt sprickor och ojämnheter
En annan stor kategori orsaker till olyckor är att cyklister kör emot en ojämnhet och därför ramlar.Det kan handla om kanter, sprickor, hål... Dessa hinder är förrädiska på så sätt att de kan vara svårupptäckta, döljas under snö eller bli osynliga i mörker. Hindret kan bland annat uppstå genom att anläggningen av cykelbanan är undermålig och därför bryts sönder av naturkrafter, genom att cykelbanan grävs upp eller att utformaren valt att placera ut kantstenar. Jag tycker följande åtgärder är tänkbara:
- Befria cykelbanorna från kanter som bryter av körbanan
- Ploga bättre
- Kvalitetssäkra cykelbanornas beläggning
- Märka ut tillfälliga vägarbeten
- Avsluta tillfälliga vägarbeten skyndsamt
- Cykla försiktigare
Att lägga över ansvaret på cyklister och säga "cykla försiktigare" vore här antagligen ett kraftfullt slag i luften. Kanter och ojämnheter kan vara mycket svårupptäckta, vara gömda i mörker eller under snö. Igen får man situationen att man i princip måste leda cykeln för att slippa råka ut för oväntade kanter. Och då cyklar man ju inte längre.
Det framstår däremot som en självklarhet att befria cykelbanor från kanter som bryter av körbanan. Dessa kanter förekommer oftast i korsningar där cykelbanan går i trottoarnivå och sedan ska ledas över bilgatan i gatuplanet. Istället kan man göra mjukare asfaltsramper ner eller höja upp överfarten/korsningen. Det är dock viktigt att komma ihåg att dessa kanter bara är en delmängd av alla kanter, sprickor och liknande.
Olika former av kanter kan uppstå vid vägarbeten. Då rivs ofta asfalten upp och där uppstår kanter som kan vara svåra att upptäcka. Vägarbeten brukar dock vara väl utmärkta. Kanske kan belysningen däremot förbättras så att det blir lättare att se hur vägbanan ser ut kvällstid. Det viktigaste är dock att se till att avsluta vägarbetet. Idag är det inte ovanligt att den upprivna delen av körbanan lämnas utan åtgärd i flera månader.
Den viktigaste insatsen är att kvalitetssäkra cykelbanornas beläggning. Säkerställa att det inte finns kanter, gupp och andra ojämnheter som man kan köra på. Att minska mängden faror är ett säkert sätt att minska antalet olyckor.