Trängselskatten med historieglasögonen på

Jag sprang på en mycket vettig bloggpost som söker ställa trängselskatten i Göteborg, och i förlängningen hela västsvenska paketet, i ljuset av historien. Det fanns en tid när Göteborg inte planerades med bilen i centrum. I det Göteborg behövdes inte bilen. Det sägs också att det ska ha funnits en stark granngemenskap i stadsdelarna och en god grogrund för små företag. I Masthugget ska det ha funnits 150 småföretag.

Jag tänker inte skriva om allt som hände sen, jag blir bara bitter. Vad jag tänker skriva är att det går att bryta bilberoendet. Det finns hopp. Och Göteborg för 100 år sedan visar hur vi ska göra. Det är en väg som kräver en stor dos rakryggat ledarskap och politiskt mod, men det gäller å andra sidan alla större förändringar. Men huvudsaken är att det går. Och trängselskatten att döma verkar det som att politikerna inte helt saknar ryggrad. Kanske är kvartersstaden ändå inte så långt borta?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0