Modern citylogistik
Vad är framtiden inom citydistribution? Dagens stora skåpbilar och lastbilar som orsakar trafikkaos varje gång de stannar för att fullborda en leverans? Som dessutom går halvtomma för det mesta? Är det optimalt? Är det "modernt"?
Svaret är att nej, det är inte modernt. Och nej, det är inte framtiden. Det är inte ett rationellt sätt att sköta citylogistik på. Ändå är det fortfarande det vanligaste sättet att sköta city-leveranser på. Men kanske blåser förändringens vindar?
Allvarligt, hur kul är det att ha ett ekologiskt miljöprofilierat Café och få sina råvaror levererade med en smutsig bil? Och det är inte bara eco-nischen. Många företag arbetar hårt med att stärka sin miljö- och hållbarhetsprofil. Hur bra passar fossilbaserad logistik in i det? Hur "grönt" känns det när en lastbil med greenwash-reklam "Åkeri x - det självklara miljövalet" står framför ens entré? Hur kul är det som anställd att veta att allt som kommer in och allt som går ut gör det genom att man bränner olja och orsakar trafikproblem i hela stan? För bara några kubikmeter styckegods eller en liten hög brev...
Tänk om det framför dörrarna istället stod ett fordon som inte släpper ut ett enda gram koldioxid och som inte orsakar trafikstockning vart de än stannar. Som inte bullrar, som inte gör stadens gator livsfarliga. Ett fordon där en text "För en grönare stad" på sidan hade känts genuin och sann. Det finns faktiskt de som testat just den idén - och lyckats bra.
The New York Times lyfter fram ett växande fenomen, nämligen komersiell cykeltransport mellan företag. Och då inte snabb-budande av enskilda paket, det fenomenet har funnits länge i till exempel New York, utan löpande leveranser av gods. Ni vet, det som brukar skötas av stora (och fula) skåpbilar och mindre lastbilar som sedan blockerar hela trottoaren, cykelbanan eller bilvägen lite beroende på hur föraren väljer och stanna. Denna tidigare helt bildominerade sektor har nu fått inslag av cykel, ett betydligt mer stadsmässigt fordon.
Det är dock inte bara på andra sidan atlanten som detta sker. Här i Sverige har vi vårt eget exempel, MoveByBike. De verkar i Malmö och Göteborg än så länge och använder sig av särskilda cykelkärror. De kan genomföra en hel del olika transporter. Alltifrån ostar till pianon har jag sett. Men än finns det massvis av stora och skrymmande lastbilar som fortsätter generera utsläpp och trafikkaos i våra städer. Det finns alltså med andra ord gott utrymme för cykellogistiken att växa. Framtiden är kanske trots allt ganska ljus!