"Utan bilen stannar Sverige"

Ett mycket vanligt och ganska frekvent återkommande argument för att behålla och underlätta för massbilism på en rad olika sätt är som titeln förtäljer påståendet att "utan bilen stannar Sverige". Detta påstående är till att börja med stipulerande och axiomartat. Ingen har någonsin verkligen bevisat att Sverige verkligen stannar utan bilen. Det närmaste vi har kommit är andra världskriget, och på något mystiskt sätt så stannade inte Sverige då. Å andra sidan var Sverige aldrig helt bilfritt, det var bara färre fordon som kunde rulla.

Men antag då att detta är sant. Det är nödvändigt att anta för att fortsätta argumentationskedjan. I så fall betyder detta då enligt bilförespråkare att massbilism måste understödjas. "Det finns inget realistiskt alternativ" som någon uttryckte det. Alltså måste bilen accepteras och dess konsekvenser hanteras, till exempel att...:

  • ...bilar och lastbilar står för nästan alla dödsolyckor i trafiken
  • ...biltrafik och lastbilstrafik står för den största delen av transportsektorns klimatpåverkan
  • ,,,vägtrafik står för en stor del av lokala buller- och luftföroreningar som årligen orsakar hundratals förtidiga dödsfall
  • ...massbilismen har sidoeffekten stillasittande vilket leder till dubblerad risk att drabbas av så kallade "välfärdssjukdomar"

Men den springande punkten är infrastruktur. Bilen behöver väldigt stor, ytkrävande och dyr infrastruktur. Och mer av detta hela tiden. Så mycket att det inte går ihop sig. Det finns ganska omfattande erfarenheter av massbilism och trängsel från hela världen. Det finns egentligen ingen stad världen över som klarat av att bygga sig ut ur massbilismens trängsel. Till exempel visar bilstaden Los Angeles egna utredningar att till och med en ny nivå eller "våning" av motorvägar enbart skulle ha en kosmetisk effekt på stadens trafiksystem. Trafikproblemen skulle sannolikt bara bli värre. Samma slutsats har dragits världen över från att Robert Moses 1942  började misstänka den mekanism som vi idag kallar "inducerad trafik". Det är omöjligt att bygga sig fri från massbilismens trängsel. Det är som att försöka bota fetma genom att lossa på bältet. Så frågan är om inte Sverige stannar med snarare än utan bilen...

Hur som helst tycker jag att bilförespråkare skjuter sig själva i foten genom att använda resonemanget att "utan bilen stannar Sverige". Om påståendet visar sig vara falskt så gör det att hela argumentationen faller. Bara att riva den kostsamma bilinfrastrukturen och satsa på mer effektiva transportslag framöver. Om påståendet visar sig vara sant så är det ju ett utmärkt argument för att se till att ändra på den saken. För förr eller senare, till följd av en framtida energi-/materialkris eller trängsel, så kommer Sverige stanna även med bilen om alternativ inte byggts ut. Hur man än vänder och vrider på saken bör utvidgande av bilinfrastruktur och åtgärder för att underlätta för biltransport läggas på hyllan omgående och pengarna satsas på att skapa ett alternativ; så att Sverige inte stannar när bilen gör det.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0