Öppet brev till ICA Munkebäck angående tillgängligheten för cyklister

Efter inlägget om cykelsituationen runt olika butiker i Göteborg har jag funderat på att faktiskt kontakta någon handlare och flagga för problemet. Det känns ändå som ett konstruktivt sätt att försöka arbeta för en förändring någon gång i framtiden. Det är ju mycket möjligt att man inte är medveten om problemet helt enkelt. Jag handlar ganska frekvent i Munkebäck så det blev den naturliga butiken att kontakta. Följande text är en exakt kopia av ett mejl jag skickade till butiken:

Hej!
Jag heter Johannes Westlund och handlar regelbundet i er butik. På många sätt är er butik ett bra val. Den ligger väldigt lämpligt längs min pendlingsväg och ni har goda öppettider (även om jag gärna ser än mer generösa öppettider någon gång i framtiden). Men det finns en sak som gör att besök hos er lämnar en lite tråkig bismak i munnen. Det handlar om hur det (inte) fungerar för mig som cyklist att komma till parkeringen och butiken. Det finns idag ingen möjlighet att på ett smidigt sätt ta sig från cykelbanan som går runt er tomt och in på parkeringen. Jag får varje gång hitta på någon improviserad abrovink som alltid inkluderar att cykla mitt i bilvägar på ett sätt som inte känns speciellt trivsamt och inte heller helt trafiksäkert.

Jag valde att blogga om detta, jag driver en blogg där jag bland annat tar upp cykelfrågor. Ni är långt från ensamma om att vara omgivna av en struktur som gör butiken svårtillgänglig för cyklister, men jag tog med situationen runt er butik som ett exempel. Jag fick hur som helst några kommentarer från andra cyklister som handlar hos er och som också kände igen sig. Blogginlägget hittar ni här:
http://minvision.blogg.se/2013/march/att-forsoka-handla-med-cykel.html

Nu vet jag inte vem det är som har ansvaret för kopplingen från cykelbanan över bilvägen rent formellt, ni eller kommunen, men jag är övertygad om att en smidig anslutning från cykelbanan ligger i ert intresse. I ert läge kan en smidig anslutning från cykelbanan attrahera fler kunder och vi cyklister som redan handlar hos er får en bättre upplevelse av att besöka er butik. Jag tror ni har mycket att vinna på att vara aktivt drivande för att få till en bra cykellösning in till er butik.

Jag hoppas att det en dag dyker upp en cykelöverfart på en lämplig plats in till er parkeringsplats. Jag är självklart tillgänglig om ni har några frågor eller vill ha mer konkreta förslag. Tack så mycket för att ni tog er tiden att läsa.

Vänliga hälsningar
Johannes Westlund
Året-runt-cyklist


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0