Pragmatiskt om trafiksäkerhet för cyklister [DEL 4]

Jag känner att det saknas en förnuftig diskussion om hur en ökning av trafiksäkerheten för cyklister kan åstadkommas. Medan snart alla bilvägar byggts om för miljarder för att förhindra trafikolyckor har cyklister fått en hjälm nedtryckt på huvudet, samt uppmaningen "följ reglerna och cykla försiktigt". Statistik visar att det inte riktigt duger. Cykelolyckorna minskar inte. Trafiksäkerhet handlar om tre faktorer nämligen Fordon, Förare och Väg. Vilka förändringar krävs för att göra cykling trafiksäkert? Det behövs en pragmatisk diskussion baserad på fakta. Hur ser problemen ut? Hur kan de lösas? 

Utifrån en VTI-rapport, Tema cykel - Skadade cyklister, som tar upp vanliga orsaker till cykelolyckor går jag igenom vanliga orsaker och vad jag tror kan göras för att förebygga olyckorna.

Låst framhjul
Olyckstypen innefattar bland annat att något fastnat i hjulet och bromsar som låst sig antingen på grund av fel eller felaktig användning. Bland barn är det inte ovanligt att en fot hamnat fel, bland vuxna kan det istället vara en ICA-kasse som hängts på styret. En annan orsak kan faktiskt vara reflexer i hjulet. Jag blev aktivt avrådd från att montera sådana när jag köpte min cykel av handlaren eftersom dessa kan orsaka allvarliga olyckor. Naturligtvis är det även tänkbart att utskjutande grenar skulle kunna orsaka olyckor också. Lämpliga åtgärder är:

  • Förbättrad framskärm
  • Slopat lagkrav på plastbitar (reflexer) i hjulet
  • Avlägsna eventuella utskjutande objekt från cykelbanor
  • Förbättrade bromsar

Här tycker jag staten har ett ansvar att minska riskerna genom att ändra relevanta delar av lagstiftningen. Exempelvis är det dumt att kräva reflexer i hjulen. Förbjud detta! Vilket annat trafikslag måste ha reflexer i hjulen? Men om man nu promt vill ha reflexer där så är reflex-rand längs däcket klart säkrare och ungefär lika bra. Likaså har vi detta med bromsar. Jag tycker staten bör ställa högre krav på bromsar, särskilt frambromsar. Man bör som brukare kunna känna sig trygg att bromsen fungerar och inte plötsligt låser sig. Exakt hur detta bör uttryckas lämnar jag till lagstiftaren. Hur som helst tror jag skärpta lagkrav kommer motivera tillverkare att tillhandahålla säkrare och bättre cyklar, precis som motsvarande utveckling har skett bland bilfordon.

Den förbättrade framskärmen däremot bör inte vara något som påtvingas cyklister. Men tillverkare borde känna ett ansvar att ta fram en framskärm som bättre hindrar saker från att åka in i hjulet och låsa det. Exempelvis kan detta åstadkommas genom en extra metallstav mellan navet och skärmen mellan framgaffeln och den metallstav som fäster framskärmens nedre del. Detta hindrar kassar mer effektivt. Man kan även tänka sig en eller ett par extra stavar vinkelrätt för att ytterligare förbättra. Till barncyklar kan man tänka sig helomslutande skärm eftersom barn vanligen inte cyklar så pass fort och långt att luftmotståndet blir en faktor.

Slutligen så ser jag att även väghållaren kan anses ha ett begränsat litet ansvar att hålla cykelbanorna fria från utskjutande grenar och liknande. Men detta är främst en olycka som förhindras av bättre cyklar.


Kommentarer
Postat av: Gbgcyklaren

Låst framhjul - det var jag med om för 3-4 år sedan. Precis utanför bostaden. Orsak: Felaktig användning. Kvällen innan hade jag fixat till frambromsen så att den var som ny och tog fantastiskt bra. Dagen efter hade jag glömt bort det. Jag hann komma tio meter när jag bromsade som om bromsen var sliten. Det blev tvärstopp och jag föll huvudstupa över cykelstyret. (Det var på min gamla cykel med V-broms fram. Nya cykeln har skivbromsar både fram och bak.)

Svar: Såna olyckor är riktigt otrevliga och svåra att minska. Jag har varit med om det några gånger, men aldrig så att jag slagit mig. Jag lyckades hoppa av cykeln istället. Hade varit fint med någon teknologisk innovation som minskar eller eliminerar det problemet.
Johannes Westlund

2013-03-06 @ 22:04:45
URL: http://www.gbgcyklaren.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0