Cykellogistikens potential är stor
Ibland råkar EU göra vettiga saker med alla miljarder som hälls in i den korrumperade överstatliga maktorganisationen. Till exempel har de startat projektet Cyclelogistics, som handlar om att flytta över transporter från bil till cykel. Projektet sammanfattas på Ecoprofile. Som ett led i det arbetet har de analyserat potentialen. De definierar en last som kan klaras med lastcykel som en under 200 kg tung last, mindre än 7 km avstånd och inte del av en komplex transportkedja som innefattar motorfordon. Används den definitionen kan 51 procent av alla privata och professionella godstransporter ersättas, 31 procent av alla professionella godstransporter.
Redan detta är en enormt stor potential. Men vad jag förstår så har man räknat på att världen ser ut som idag, ett status quo. Att den gleshet vi har idag är konstant. Om man istället förustätter att en överflyttning till cykel skapar incitament för en tätar stad och frigör ytor som tidigare ockuperats av biltransporter så bör siffrorna bli bättre. Om man ser den förändring av samhällets struktur som en kraftig överflyttning skulle innebära så får man ju återkopplingsfenomen. Mer transport går på cykel, vilket leder till förutsättningar för tätare stad vilket leder till att ännu mer kan gå på cykel. I en enda stor positiv utvecklande hållbar spiral!
När det kommer till transport och diskussionen av denna så heter det alltid att bil och lastbil är det enda som fungerar. Att vi måste acceptera att ha dessa stora livsfarliga åbäken mitt i stan överallt, för annars så skulle inte samhället fungera. Men här visar ju EU att det inte alls måste vara så. Mycket som idag går i bil och lastbil skulle kunna gå på cykel. Och det är ju smartare! Så varför sitter vi så hårt fast i att det måste köras fler och fler lastbilar för att vi ska klara ekonomin? Jag passar på att lyfta Nils-Eric Sandbergs träffande yttrande från 1968:
"Cykelåkning är nämligen nyttigt för konditionen, det avlivar inte andra trafikanter, sprider inga giftiga gaser, skapar inte oväsen; det är därför oförenligt med modernt trafiktänkande."
Det är fortfarnde sant nästan ett halvt sekel senare. Att vi inte kommit längre...
Appropå det här med cykel kontra bil så finns en kickstarter-insamling till en film som låter riktigt intressant. Det är regissören Fredrik Gertten som vill filma dokumentärfilmen "Bikes VS Cars". Den filmen vill jag gärna se, så passa gärna på att slänga en eller ett par dollar i hans riktning. 50 000 är målet och när jag skriver detta är knappt 17 500 dollar på plats.