Feminismen har gått ur mode

När jag började intressera mig för jämställdism, på den tiden när Pär Ström drev Genusnytt och det var viktigt att kartlägga det antifeministiska nätverket, då var feminism förhållandevis poppis, om än på dekis. Det var en hal utförsbacke, för feminismen, för nu verkar det här med feminism inte längre alls ha samma genomslagskraft. Istället ser vi för första gången i nationell media rapportering om att även män är utsatta för relationsvåld. Det ser alltså ut som att det faktiskt är människor och inte kön som slår. Det känns som att det gått åt rätt håll.

En annan mycket intressant händelse när det kommer till jämställdhet är att vi har fått en minister som tycker abort är komplicerat. Det är ju tvärt emot den feministiska dogmen att det är en enkel fråga som kokar ner till att kvinnan alltid ska ha makten över sin kropp - även när ett ofött oskyldigt barn riskerar att dödas. Jag säger inte att abort ska vara illegalt, i den frågan har jag lärt mig som man att det är säkrast att inte säga så mycket alls, men frågan är definitivt inte enkel. Så mycket vågar jag säga. Fråga de kvinnor som ställts inför det valet. 

Hur som helst så verkar den förenklade dogmatiska världssyn femininsmen står för minska i populäritet. De flesta kvinnor verkar inte känna igen sig i den. De flesta är nog jämställdister, vad de än kallar sig. De flesta verkar mest vilja att livet ska fungera, att relationerna ska hålla ihop och att det finns utrymme för kärlek och respekt individer och kön emellan. Det är nog rätt få som vill bråka. De flesta vill nog bara ha en lösning som fungerar i deras vardag, utan särskilda genuspekpinnar från farbror staten rakt in i familjelivet.

Jag tycker mig se en ny era som handlar om samförstånd och respekt. Jag hoppas att pendeln stannar där och inte svänger över i något slags mansgriseri. Det är dags att trycka på lite mindre nu. För som alla som sysslat med tröga system vet så måste man upphöra med att påverka rörelsen i god tid innan det avsedda värdet, annars riskerar man att få en så kallad "översläng", dvs att pendeln slår över en vända mot motsatt extrempunkt, och det vill man ju inte heller.


Kommentarer
Postat av: Fredrik

Mer än dubbelt så många män än kvinnor tar livet av sig. Är inte det den viktigaste jämställdhetsfrågan?

https://mind.se/om-sjalvmord/fakta-om-sjalvmord/

Svar: Det finns många viktiga jämställdhetsfrågor. Att välja ut Den Viktigaste Frågan känns befängt. Det är inte jämställt; men min analys är att polariseringen minskar mellan olika jämställdhetsfraktioner. När dessa oväsentliga strider kan vederläggas kan jämställdhetsarbetet ta sin verkliga början, när kvinnor och män tillsammans verkar för jämställdhet och fäster lika stor vikt vid ojämställdhet oavsett vilket håll den drabbar.
Johannes Westlund

2013-11-18 @ 13:53:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0