Livskvalitet
Mitt liv har förändrats igen, till det bättre återstår att se. Jag har bytt Johannebergs campus mot Lindholmens. Ganska mycket nytt. Nya lokaler, nya klasskamrater, nya omgivningar, nya miljöer, nya upplevelser...
...och självklart också en ny cykelväg hem.
Man får väl ta det onda med det goda. Motorvägen genom Ringön är inte direkt trevlig att cykla på. Ja, det finns cykelbanor men att använda dem vore nog självmord. Det är i storleksordningen 20 utfarter, och bilisterna tittar inte åt sidorna förän de står rakt på överfarten. Dvs när man som cyklist skulle befinna sig under bilen ifall man råkade vara ivägen. Överlag kör de flesta som biltjuvar, tempot är högt och befinner man sig inte mitt i bilvägen har man små chanser att bli upptäckt som cyklist hur mycket reflexvästar eller ljusramper man än har på sig. Och definitivt oavsett ifall man använder hjälm eller ej...
Det området påstår stadsarkitekten ska bevaras, möjligen förtätas genom kreativa tillbyggnader. Det är ett område med förhållandevis billiga verksamhetslokaler, och detta måste tydligen skyddas. Absolut inte tillföra någon form av stadsmässighet som potentiellt kan öka prisnivån. Trots att det ligger lika nära Göteborgs politiska och finansiella centrum som Linné. Centrala industriområden med lägsta möjliga täthet ny unik säljfaktor för Göteborg? Upplev LA utan att lämna Sverige. Jag tror marknadsföringsavdelningen kommer få ett svårt jobb... Min åsikt är att platsen är idealisk för stadsbebyggelse. En hel del bör saneringsrivas, annat kan kanske införlivas i strukturen. Men det är helt enkelt inte värt att behålla ekonomibyggnader ur den generationen. Det är plåtskjul, korruguerad plåt på stålstomme. Inget fel på det, men det skapar en omänsklig miljö. Därmed är bostäder omöjligt, trots det skriande behovet och trots närheten till befintlig innerstad. Man får väl gissa att bostäderna ska ligga någon annanstans. Helst långt bort. I Kungälv och Partille till exempel. För hur skulle det se ut om människor kunde bo inom 10 minuters gångavstånd till sina arbeten? Det skulle ju rent av kunna råka vara miljövänligt och hållbart, så kan vi ju då rakt inte ha det!
Som tur är saknas inte positiva intryck längs cykelvägen.
Man får titta noga, men visst är det en RC6 med tillhörande containertåg? Absolut så är det. Ja, och så en mycket trevlig cykel också, ska tilläggas. Detta är mer eller mindre vardagsutsikten när man cyklar över bron. Det är Livskvalitet, i alla fall om man har växt upp i min familj. Godståg har sin egen estetik, och det är något djupt vackert med det. 40 lastbilar ersätter varje tåg i genomsnitt. Bara den tanken är upplyftande! Lite fler tåg på hamnbanan skulle kuna innebära ganska många färre lastbilar på vägarna. Och som bonus så är järnvägen redan elektrifierad, till skillnad från asfaltsvägen!