VIP - faktorn

Jag snubblade över en bild på facebook som triggade en fundering i mitt huvud. Egentligen visar bilden inget extraordinärt, det är vanliga spårvagnar. Fast med en lite oväntad belysning. Tänk att uppleva detta, åtminstone jag skulle vilja åka med detta fordon. För att det är lite häftigt.

Jag tänker på det här med transportmedel och varför vi väljer att resa såsom vi gör. Det finns såklart många olika faktorer: tid, ekonomi, smidighet, "spårfaktorn"... En faktor som jag tycker nästan blir löjligt tydlig när man ser på bilreklam, eller för all del tittar lite närmre på en bil, brukar man dock inte prata om. Jag kallar den: "VIP - faktorn". 

Photo credit: marcp_dmoz / Foter / CC BY-NC-SA

När man tittar på bilden av bilen ovan slås man av att det där är mer än bara ett transportmedel. Det är så mycket mer än att bara ta något eller någon från punkt A till punkt B. Det finns en "VIP - faktor". Exteriören är i sig ett designobjekt. Men när man öppnar dörren blir det ännu bättre. Man får slå sig ner i bekväma säten, det är gott om plats och AC'n fungerar. Bilen svarar snabbt på pedaltryckningarna, den känns "pigg" när den *glider* iväg. 

Så kan man jämföra med trötta och nedkörda bussar och spårvagnar där AC'n, om den någonsin funnits, sen länge gått sönder. Sätena är inte mycket bättre än träsitsar och ofta får man stå. Boskapstransport känns som en träffande beskrivning när man slängs runt som en vante av alla ständiga krängningar, start och stopp. Inte ens utsidan är något att hänga i julgranen. I alla fall inte de som går i stadstrafik. Turistbussar håller som tur är en lite högre klass.

Varför ska människor välja kollektivtrafiken? Det ska vara snabbt, det ska vara effektivt, men det måste också vara VIP - faktor. Den fluffiga upplevelsen runt fordonet och resan måste vara upplyftande. Det måste vara tilltalande för människor att välja kollektivtrafik. Vi måste tänka att kollektivtrafik ska vara lite mer som bilderna ovan, lite mindre som boskapstransport. Att lyckas med det är en utmaning. Men om det hade varit lätt hade det inte varit värt att göra.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0