FRA och sånt

Det här är sannolikt den absolut mest deprimerande frågan jag vet, FRA och övervakningssamhället som håller på att växa fram. Det har varit en liten grej om det nu. Lite löp har skrivits och det ligger väl helt enkelt i tiden att kommentera. Om jag har fattat det hela rätt kollar FRA all trafik som löper ut ur landet. Detta är möjligt. All trafik löper längs en högkapacitetsmotorväg som FRA har en liten sniffare på. Denna sniffare använder sedan massor datorkraft för att göra statistik och sånt av det.

Motiveringen för detta är ursprungligen att FRA måste ha verktyg att se vad andra stater har för sig och ifall något som hotar rikets säkerhet är på väg. Det låter ju fint. Men i praktiken betyder det att varje mejl, varje textrad, varje chattmeddelande är tillgängligt för staten. Då kan man ju fråga sig ifall det spelar någon roll ifall staten får läsa vad jag skriver. Jag har ju rent mjöl i påsen liksom. Vad bryr sig staten om ifall jag skriver en kärlekshälsning till flickvännen mitt i veckan eller skriver nån kommentar på någon webbsite? Nu gäller ju bara övervakningen internationell trafik. Men hallå?! GIVE ME A BREAK! Internet är liksom inte... medvetet om nationsgränser på samma sätt som vi. Servrar med svenska sidor står på andra sidan atlanten ibland. Kortaste vägen mellan min dator och datorn bredvid kan visa sig gå via flertalet länder. Det är utan tvekan så att begreppet "internationell trafik" i det här fallet nästan kan översättas till "all trafik". Men i alla fall. Spelar det någon roll?

Det är klart att det spelar roll! Det har inte att göra med hur rent mjöl i påsen man har, det har att göra med att staten inte ska ha rätt att avlyssna korrenspondens mellan människor som inte är misstänkta för brott. Det är en självklar rättighet i en demokrati att få korrenspondera med andra medborgare utan att staten ska kunna avlyssna. Det är faktiskt en förutsättning för demokratin. Oavsett rådande politiska vindar ska medborgare kunna utveckla ny politik utan risk att bli fängslade eller misstänkliggjorda på grund av sina avvikande värderingar. Detta är så viktigt att det är olagligt att öppna fysisk post. Men med rådande lagstftning erbjuds inte mejl, som i dag är ett av de viktigaste kommunikationssätten samma skydd. Inte heller politiska bloggar eller övriga bloggar erbjuds något som helst skydd, trots att en allt större del av den politiska diskussionen och opinionsbildningen sker där. Allt vad jag skriver är öppet och tillgängligt för staten. Dessutom är det inte bara tillgängligt. All data samlas konsekvent dessutom in.

Detta är ett hot mot demokratin. Nu står dessutom lagstiftningen inför utvidgande. Andra myndigheter kommer snart att delges all infomation. Alla våra tankar, åsikter, ord och kommentarer kommer stå i klartext att läsa för valfri maktmissbrukande politiker eller högt uppsatt statstjänsteman. I praktien innebär det åsiktsregistrering även om det inte är helt uppenbart när man pratar om det som "signalspaning". Det är ett stort steg mot ett totalitärt samhälle. Den information som samlas in är avlyssningar av hela svenska folkets Internetaktiviteter. Det är information som lätt kan missbrukas. Historien lär oss att stater som skaffar sig sådan information utnyttjar den. Detta anfördes redan från början och bekräftas nu. "Storebror ser dig" är en term som känns träffande.

Jag vill inte ha ett samhälle där man ska behöva vara rädd för att yttra sina åsikter i mejl och över internet. Vi har faktiskt åsiktsfrihet. Jag vill inte att staten ska avlyssna medborgare som inte är misstänkta för brott, för det inskränker yttrandefriheten, åsiktsfriheten och hela demokratin. Därför kräver jag att lagarna skrotas och att varje individs integritet uppvärderas. Signalspana gärna på andra suveräna stater. Men lämna folket ifred!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0