Vad är skillnaden på att göra vinst?

Jag har ett par gånger gett mig på att försöka fråga mig och alla er som läser vad skillnaden är på att göra vinst. Ja, alltså att göra vinst på att tillverka något eller att driva något. Vad är skillnaden? Det är okej att tillverka pennan skolbarnen håller i och sälja den till skolan med vinst, men det är inte okej att göra vinst på att lära barnet att skriva med den. Det är okej att sälja sprutor med vinst till vården, men inte okej att göra vinst på att använda dem. Jag har aldrig riktigt fullgott lyckats fånga det fruktansvärt ologiska i resonemanget som ligger till grund för det irrationella hatet mot vinstdrivande sjukhus och skolors profiterande på skattemedel. Men någon som verkligen gör det är Fredrik Johansson. Jag vill tipsa om hans artikel på newsmill:

Länk till artikeln


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0