Helt rätt att premiera bra val!

Aftonbladet publicerar i en artikel en utav slutsatserna i en rapport som Svenskt Näringsliv gjort. Nämligen att man bör sänka bidragsdelen av studiemedlena för "lågproduktiva" utbildningar, det vill säga utbildningar som inte leder till jobb i någon större utsträckning. Man väljer att exemplifiera termen "lågproduktiv utbildning" med en uppmärksammad högskolekurs i Harry Potter. Ja, du läste rätt, det finns kurser i Harry Potter på högskolenivå i Sverige. Fråga inte mig varför.

Vissa människor tolkar detta som att Svenskt Näringsliv är ute efter att införa ett klass-samhälle, där plånbokens storlek får avgöra tillgången till högre studier. Andra tolkar det som ett försök att döda kultur. Men är det egentligen det slutsatsen handlar om?

Jag tror faktiskt inte det. Jag tror inte Svenskt Näringsliv vill utestänga människor från högre utbildning, ej heller döda kultur. Jag tror de vill göra någonting helt annat. De vill premiera individer som väljer att utbilda sig till något där det finns ett behov av att anställa. De vill uppmuntra människor att välja utefter näringslivets och samhällets behov. I alla fall tror jag det.

Jag frågar mig på vilket sätt det här förslaget skulle hindra människor att välja högre studier. Förvisso kommer vissa utbildningsval bli svårare att göra eftersom det blir större fokus på att utbildningen också ska betala sig. Men såsom jag tolkar förslaget ska alla få samma antal pengar i månaden. Skillnaden ligger i hur mycket man måste betala tillbaka. Förslaget gör det bara mer fördelaktigt att välja utbildningar som ger jobb.

Snacket om att det skulle döda kulturen är kanske roligast. Jag vet inte riktigt under vilken sten dessa kulturnissar befinner sig, men senast jag kollade så var de främsta artisterna och kulturpersonligheterna inte kulturakademiker. Namn såsom Lars Winnerbäck, Bruce Springsteen, Bon Jovi, Ebba Grön, Marcus Birro och John Grisham har alla klarat sig helt utan högskolepoäng i kultur. Jag skulle kunna rabbla flera namn, men jag tror jag slutar där. Ett annat sätt att säga samma sak på är att konstatera vilka det var som utvecklade Rock and Roll. Inte var det befolkningen med högst antal högskolepoäng i kultur inte... Samma sak med Gospel/Soul. Det var nog inte många högskolepoäng per capita alls bland de som utvecklade den musiken. Min erfarenhet är att kulturutveckling sker vare sig man vill det eller inte. Det kommer alltid finnas människor som letar efter sätt att förstå och uttrycka sig själva och samtiden. Kulturen kommer inte dö av att man minskar antalet personer som läser kultur på högskolenivå. Snarare kommer den börja utvecklas sunt igen efter åratal av Sossedrivet flum som möjliggjort kulturell stagnation genom instutitionen "konstfack".

Jag vill gå längre än Svenskt Näringsliv och helt sonika minska antalet platser på utbildningar som i stor utsträckning leder till arbetslöshet. Alla utbildningar oavsett art bör också granskas och vid behov stramas upp och skärpas till. Normen ska vara att heltidsstudier omfattar minst 40 timmar arbete i veckan. Så är det inte på en del utbildningar. Det måste ändras. Lika lön för lika arbete heter det ju, så varför inte lika studietakt för lika studiemedel? Vidare bör bidragsdelen höjas för exempelvis vissa typer av ingenjörer och andra utbildningar som leder till yrken som behöver folk. Men grundtanken är bra. Det är rätt tänkt. Helt rätt att premiera bra val!

Mer artiklar om detta: SvD 1SvD 2SvD 3DN

Trackback
RSS 2.0